یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خطوط هوایی ساوت وست آمریکا

خطوط هوایی ساوت وست آمریکا یک دانشجوی مسلمان را به جرم عربی صحبت کردن از هواپیما اخراج کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از ایندیپندنت، یک دانشجوی عراقی به جرم عربی صحبت کردن از پرواز خطوط هوایی ساوت وست در آمریکا اخراج شد. در ماه گذشته این دومین باری است که چنین برخورد اسلام‌هراسانه‌ای در خطوط هوایی ساوت وست رخ می‌دهد.

خیرالدین مخضومی، دانشجوی 26 ساله دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که در سال 2010 به عنوان پناهنده عراقی به این کشور آمده بود، قصد داشت از طریق خطوط هوایی ساوت وست از لوس آنجلس به اوکلند سفر کند که این برخورد اسلام‌هراسانه برایش پیش آمد.

این دانشجوی مسلمان تنها به این بهانه از پرواز هوایی اخراج شد که مهماندار هواپیما احساس راحتی نمی‌کرد. جریان از این قرار بود که او پیش از پرواز با عمویش در بغداد تماس گرفته بود تا درباره مراسمی که بعداز ظهر آن روز با حضور بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد شرکت کرده بود به او بگوید.

مخضومی در این باره به خبرنگاران گفت: از این مراسم بسیار هیجان زده بودم و می‌خواستم درباره آن به عمویم بگویم. در پایان صحبت‌هایم نیز از کلمه ان‌شاءالله استفاده کردم. یکی از مسافران صحبت‌های تلفنی ما را به زبان عربی شنیده بود و احساس خطر کرده بود. تمام مدت به من خیره شده بود و نمی‌دانستم چه مشکلی دارد. زمانی که به او نگاه کردم یکباره صندلی اش را ترک کرده و به جلوی هواپیما رفت. در آن لحظه بود که فهمیدم چه اتفاقی در حال وقوع است و امیدوار بودم که شکایتی علیه من نکرده باشد.

پس از این جریان بود که مسئولین هواپیما مخضومی را به جرم عربی صحبت کردن از هواپیما اخراج کرده و با پرسنل امنیتی او را به بیرون از فرودگاه اسکورت کردند. مخضومی در ادامه سخنانش گفت: کارمندان خطوط هوایی با من مثل یک حیوان برخورد کردند. در همان لحظه به آن‌ها گفتم: این بلایی است که اسلام‌هراسی سر این کشور آورده است.

* مامورین اف بی آی برای اخراج من هیچ دلیلی پیدا نکردند

پس از اخراج او از هواپیما سه افسر اف بی آی این تبعه عراقی را در اتاقی زندانی کرده و مورد بازجویی قرار دادند. آن‌ها درباره خانواده اش خصوصا پدرش خالد مخضوم، یک دیپلمات عراقی که در زندان ابوغریب به قتل رسیده بود، از او پرس و جو کردند. با این حال مامورین اف بی آی نتوانستند هیچ دلیلی مبنی بر اخراج مخضومی از هواپیما پیدا کنند.

مخضومی با بیان اینکه تنها خواستار عذرخوایی شرکت هوایی از او شده گفت: من و خانواده‌ام به قدر کافی سختی کشیده‌ایم و این اتفاق نیز برگ دیگری به خاطرات بدی که داشتیم افزود. شان و منزلت انسانی ارزشمند‌ترین چیز در جهان است نه پول. اگر آن‌ها از من عذرخواهی کنند شاید درسی بیاموزند که در آینده با انسان‌ها با برابری برخورد کنند.

در این میان شورای روابط اسلامی آمریکایی نگرانی‌های زیادی را در خصوص رفتار شرکت‌های خطوط هواپیمایی آمریکایی خصوصا ساوت وست با مسلمانان و عرب زبانان ابراز کرده است. هفته گذشته یک زن مسلمان تنها به علت داشتن حجاب و پوشش اسلامی و غرض ورزی مهماندار هواپیما اخراج شده بود.

زهرا بیلو مدیر اجرایی دفتر کایر در سان فرانسیسکو در بیانیه‌ای گفت: متاسفانه مسلمانان آزار و اذیت‌های بی‌پایه امنیتی زیادی را خصوصا در هنگام سفر متحمل می‌شوند و اخیرا 6 گزارش مشابه از اخراج مسلمانان از پرواز‌های هوایی بدون هیچ دلیل روشنی به ما ارائه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha