جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
قرآن کریم

حوزه/ سومین نشست تخصصی «گفتمان قرائت پژوهی» با حضور فعالان قرآنی حوزه و دانشگاه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مراسم با حضور فعالان حوزوی و دانشگاهی قرآن کریم، از سراسر کشور به خصوص قاریان و حافظان قرآن کریم برگزار شد و در آن به بحث و بررسی پیرامون مفهوم فلسفه قرائت و حفظ قرآن کریم پرداخته شد.

 در این ابتدای این مراسم دکتر مجیدی فر دبیر این نشست  گفت: برگزاری جلسه و نشست با حضور فعالان قرآنی کشور پیرامون فلسفه حفظ و قرائت قرآن پیام های خاصی با خود دارد که نشان می دهد هنوز هم در کشور ما در خصوص این فعالیت ها نظرات خاصی وجود دارد.

وی افزود: در برخی همایش ها و مسابقات بین المللی عده ای چنان از هزینه چند میلیونی برای دکور این برنامه ها گله گذاری می کنند و می گویند که چرا این پول ها خرج مستمندان نمی شود ولی در برخی همایش های عادی در همین کشور مبلغ 700 میلیون تومان اجاره برخی تجهیزات تصویری برای یک همایش داده می شود ولی کسی به آن اعتراض نمی کند که نشان دهنده غربت قرآن است.

در ادامه این مراسم، حجت‎الاسلام  نصراللهی از حافظان قرآن کریم حوزه، با اشاره به اهمیت حفظ قرآن گفت: در منابع رسمی دینی و روایی و قرآنی نص صریحی در خصوص حفظ قرآن کریم و وجوب آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل حفظ قرآن در صدر اسلام ضرورتی بود که در آن زمان به دلیل  عدم امکانات چاپ و انتشار قرآن و همچنین خطر تحریف قرآن وجود داشت بود؛ این شکل از قرائت قرآن نیز که در حال حاضر از آن یاد می شود نیز از 150 سال پیش در مصر شکل گرفت ولی مفهوم قرائت قرآن مفهومی وسیع تر است.

این حافظ قرآن اظهارکرد: مساله ضرورت حفظ و قرائت قرآن از سوالاتی است که در این زمینه مطرح است این است که چرا باید قرآن حفظ و یا با این شکل قرائت شود و اگر نشود چه اتفاقی در جامعه می افتد؛ اگر اهمیت قرآن به عمل آن است پس چرا آن را حفظ می کنیم.

وی گفت: یکی از پاسخ هایی که به این سوال می تواند داد این است که اگر کسی به دنبال فهم از قرآن است راهی جز قرائت مکرر  آن ندارد؛ یکپارچگی در فهم قرآن با تکرر در قرائت حاصل می شود که در نظر بزرگان تفسیر از جمله علامه طباطبایی به آن اشاره می شود.

از دیگر فعالان قرآنی که در این مراسم به ارایه نظر پرداخت محمد حسین شریفی رئیس دانشگاه سما، بود که با یک سوال از حاضران سخنان خود را آغاز کرد.

وی گفت: فلسفه حفظ قرآن کریم آن هم با وجود اینکه آن قدر از عظمت قرآن سخن گفته شده است و تنها کسی که توان حمل آن را داشت، حضرت پیامبر بود، چیست؟

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام  حکیمی حافظ قرآن کریم  گفت: بحث حفظ قرآن کریم دارای فلسفه ذاتی است زیرا در حفظ و حمل قرآن برکات استثنایی وجود دارد.

وی بیان کرد: بزرگان و مفسران بزرگی چون آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرده اند که خداوند حافظ قرآن است و اگر کسی که قرآن را حفظ کند، خداوند او را نیز حفظ میکند، به شرطی که امین لفظ باشد.

این حافظ قرآن کریم با ذکر این مطلب که ایشان بر حفظ لفظ و معنی تاکید دارند تصریح کرد: حافظ ممتاز، حافظی است که هم حافظ الفاظ کلام وحی باشد و هم امین وحی؛ البته این دو مقدمه تبعیت از دستورات قرآن است.

وی گفت: حفظ قرآن و انس با قرآن بهترین معین و کمک رسان به انسان برای رسیدن به بهترین نوع از سبک زندگی که قرآن از آن به حیات طیبه یاد می کند است؛ حفظ قرآن به طور کلی به قاریان نیز کمک می کند که بهتر قرائت کنند.

سخنران بعدی این نشست علی اصغر شعاعی معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به مراحل و مراتب رابطه انسان و قرآن گفت: در صدر اسلام چیزی که امروز از آن به عنوان حافظ و قاری قرآن ذکر می شود وجود نداشت و حافظان در واقع جامع ابعاد بودند و هم حافظ بودند و هم قاری بودند و هم مفسر و هم عامل به قرآن؛ ولی امروز این عرصه ها همه از هم منفک شده است.

وی با ذکر این مطلب که زمینه آموزش باید این الگو رعایت شود و از ابتدا روی قرائت و حفظ و مفاهیم قرآن کریم کار کنیم و سواد قرآنی را جامع تر تعریف کنیم.

این فعال قرآن با ذکر این مطلب که امروزه در حوزه‌های علمیه نیز باید به مساله قرآن توجه بیشتری انجام شود گفت: این عرصه ها امروزه در حوزه فعال شده است، ولی باید توجه داشته باشیم که باید تمام این ابعاد در حوزویان ایجاد شود.

وی با ذکر این مطلب که حافظ قرآن کریم همیشه به قرائت و مرور قرآن عادت پیدا می کند و با گوشت و خونش آمیخته میشود، تصریح کرد: قرائت و حفظ قرآن مقدمه تدبر به قرآن است ولی وهابیون شبهه ای ایجاد کرده اند که انس شیعیان با قرآن پایین است، حال با توسعه محافل انس با قرائت و حفظ این شبهه از بین می برد؛ پرداختن به حفظ قرآن، فاصله ما را با الگوهای عالی در قرآن درجهان اسلام کم میکند. این استاد قرآن اظهارکرد: سودان همه مردم در کشور حافظ بخشی از قرآن است و 4 یا 5 میلیون نفر در این کشور حافظ قرآن هستند و در کشوری مثل موریتانی، مردم برای تشویق به دیدن فیلم، در وسط این فیلم قرآن پخش می‌کنند؛ حال باید کاری کنیم که این لذت از قرآن در وجود مردم ما شعله ور شود.

وی با ذکر این مطلب که قرائت قرآن ابزار تبلیغی در برخی از کشورها است تصریح کرد: امروزه در کشورهایی مثل شمال آفریقا یک مبلغ بدون تسلط بر قرائت قرآن از سوی مردم پذیرفته نمی شود و یک مبلغ حتما باید قاری قرآن باشد.

این فعال قرآنی استان قم بیان کرد: قاری قرآن باید توانایی به تصویر کشیدن آیات الهی را داشته باشد؛ در واقع قرائت به معنی به تصویر کشیدن آیات الهی است و قاریان قرآن باید با توانایی خود قرآن را به تصویر بکشند؛ تلاوت قرآن جلای دلها است و دل ها را پاک میکند؛ امام راحل بیان کردند که کسی نمیتواند بهانه بیاورد که به دلیل اینکه در فهم قرآن تسلط نداریم آن را نیز نخوانیم؛ قاری قرآن باید شور و شعور را در خود داشته باشد چنانکه در مداحی نیز همین مساله بروز و ظهور دارد.

سخنران بعدی این مراسم، استاد محمد علی دهدشتی از اساتید برجسته و بین المللی قرآن کریم بود که در سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ قرآن در صدر اسلام گفت: استاد خلیل الحصری بنیانگذار شکل جدید از ترتیل خوانی و ضبط صدا در ترتیل بود؛ وی در مصاحبه ای بیان کرد که روزی در کویت، قرآن نفیسی برای من آوردند که از نظر جلد و ورق و جنش کاغذ بسیار خاص بود ولی پس از مرور قرآن مشاهد اشتباهات و نواقصی در این کلمات کتاب شدم و پس از تحقیق متوجه شدم که این قرآن چاپ اسراییل است و همان شد که این سبک از ترتیل خوانی را ابداع و نوار آن را ضبط کردم تا مردم آن را گوش بدهند تا کسی نتواند آنها را فریب دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه امروز صدای قرآن از بلندگوهای شهر مردم را به این فکر وا می دارد که چه کسی مرده است در حالی که شنیدن قرآن باید مردم را به شعف وادارد زیرا قرآن برای احیای مردم است نه فقط برای مردگان.

وی گفت: خوشبختانه ایرانی ها به رغم اینکه زبان آنها عربی نیست و دیرتر از کشورهای عربی وارد فضای قرائت و حفظ قرآن کریم به این سبک شدند ولی امروزه بهترین قاریان و حافظان جهان ایرانی هستند ولی کشورهای عربی امروزه حتی در تلفظ نماز هم مشکلاتی دارند.و ولی

سخنران بعدی این مراسم حسن فروغی از فعالان دانشگاهی قرآن کریم اظهارکرد:  مسابقات قرآن را نباید به شکل یک مسابقات ماراتنی ببنیم بلکه قرآن نور است و باید در هر مسابقه محملی برای رشد و تعالی نور قرآنی در جامعه فراهم شود.

فعال قرآنی دانشگاهی گفت: آهنگ باید در خدمت فرهنگ قرآنی باشد؛ نهضت قرائت پژوهی حرکت بسیار بزرگی است که در کشور ما ایجاد شده است و نتایج بسیار خوبی نیز داشته است که در یک فصلنامه علمی نیز منعکس می شود.

آخرین سخنران این نشست علی فراهانی از قاریان قرآن کریم دانشگاهی است که در این مراسم عنوان کرد: قرائت و حفظ، تریبون های جهان اسلام است؛ امروزه هالیوود بیانگر فکری است که پشت تمدن غربی وجود دارد و قرائت و حفظ و اذان نمادهایی برای بیان تفکر اسلامی است.

وی گفت: قرائت قرآن اولین مرحله ایجاد اشتیاق برای شنیدن کلام اسلام است و در تاریخ نیز نمونه های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: رهبر انقلاب بیان کردند که اگر قرائت با هدف خشوع و تلاش در القای معانی به مستمعین باشد به اندازه یک کتاب استدلال توحیدی تاثیرگذار است.

این قاری قرآن اظهارکرد: هدف از قرائت قرآن عمل به آن است که اولین مرحله آن قرائت است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha