یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام شریعتی تبار

حوزه/ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در دوران فعالیت بیش از ۳۰ ساله خود، بیشتر از ۱۳ میلیون کتاب در ۱۳۵۹ عنوان به جامعه اسلامی عرضه کرده که از این میان، تعداد ۱۰۴ عنوان، حائز رتبه برتر، برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی و حوزه علمیه شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار در همایش روسای دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، عنوان کرد: در این حدیث شریف امام رضا(ع) اتمام حجتی به همه نهادهای فرهنگی، روحانی و تبلیغی می کنند و می فرمایند: اگر مردم با هر نژاد، رنگ و ملیتی با زیبایی های اخلاق و گفتار ما آشنا شوند، حتما از ما تبعیت می کنند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: یک تبلیغ موثر و موفق آن است که محتوایی عالمانه، متقن و محکم  داشته و از لحاظ قالب و شکل جذاب و زیبا باشد، که البته عمل هم جای خودش را دارد. زیرا در سالی که با نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نام گذاری شده است، دیگر شعار کافی است.

وی اظهار کرد: ناهنجاری هایی که امروزه جامعه ما با آن مواجه شده است، دلیل بر ضعف معرفتی نیست، بلکه بخشی از این ناهنجاری‌ها ناشی از ضعف عمل است. اگر دست اندرکاران حوزه تبلیغ، تبیین، ارشاد، هدایت و تفهیم آموزه های اسلامی به هر دلیل دچار چالشی باشند به جامعه آسیب می رساند. بنابراین نهادها  و حوزه های فرهنگی و رسانه ها باید خودشان را نقد و بررسی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار با اشاره به اینکه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1363 توسط تولیت وقت آیت الله واعظ طبسی(ره) تاسیس شد، افزود: این مرکز، در سال  1363 در کنار سایر نهادهای فرهنگی از جمله دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)،  علوم اسلامی رضوی و مدارس مختلف تاسیس شد، تا حوزویان و دانشگاهیان درباره مسائل اسلامی تحقیق و پژوهش داشته باشند و آثاری را به جامعه هدف ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در دوران فعالیت بیش از 30 ساله خود، بیشتر از 13 میلیون کتاب در 1359 عنوان به جامعه اسلامی عرضه کرده که از این میان، تعداد 104 عنوان، حائز رتبه برتر، برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی و حوزه علمیه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار ابراز کرد: در کنار کارهای پژوهشی و تولیدی، آثاری در عرصه نرم افزار نیز کار شده است و همچنین 13 سمینار و همایش علمی داخلی و بین المللی نیز در این مرکز برگزار شده است.

 وی، احیای ذخایر فرهنگی شیعیان را یکی از کارهای اساسی و مرجعی بنیاد پژوهش ها برشمرد و ادامه داد:  کتاب «منتهی المطلب» از مرحوم علامه حلی یکی از این آثار است که تصحیح و پژوهش زیبایی بر آن شده به گونه ای که  بزرگان، حوزویان درس خارج و مراجع این اثر ارزشمند را تحسین کرده اند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: کتاب «المعجم فی لغه قرآن و سر بلاغه» که تا کنون 30 جلد از آن چاپ شده را می توان از آثار ارزشمند گروه پژوهش‌های قرآنی بنیاد نام برد. این اثر را مقام معظم رهبری  موسوعه نام‌گذاری و از آن به عنوان دایره المعارف قرآنی یاد کردند. همچنین کتاب «مجالس المومنین» که در باب احیای تراث به قلم  قاضی شوشتری نگاشته شده،  از دیگر آثار ارزنده این مرکز است که در کتاب سال حوزه برنده رتبه برتر و برگزیده شده است.

وی بیان کرد: در حوزه تصحیح و تحقیق متون می توان به کتاب «عقبات» علامه حلی  اشاره کرد. این کتاب بسیار ارزشمند، حجت شیعه در عصر غیبت است و تا کنون 3 جلد تحقیق و چاپ شده و تا پایان امسال  نیز 10 جلد دیگر از این اثر چاپ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار با بیان این مطلب که احیا و تصحیح متون کار بسیار دشواری است که توسط یکی از گروه های این مرکز انجام می شود، اضافه کرد: در احیاء و تصحیح متون، پژوهشگران و محققان، نسخه های متعدد قدیمی خطی و غیر خطی را مطالعه و بررسی می کنند و آثار فاخری را به جامعه ارائه می دهند.

وی بیان کرد: تولیت آستان قدس رضوی، در رویکرد جدید بنیاد  تاکید دارند که در کنار کارهای اساسی و بنیادین به نیاز های فرهنگی روز جامعه، زائران، نسل جوان و نظام اسلامی توجه ویژه ای شود. از این رو، این مرکز در کنار کارهای بنیادین، توجه به نیازها و خلاءهای فرهنگی روز جامعه، نظام، دولت و ملت را از رسالت های اصلی خود قرار داده است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به محورها و موضوعات راهبردی این مرکز اشاره و تصریح کرد: در گروه‌های پژوهشی، مطالعات قرآنی، تفسیر، علوم و مباحث قرآنی، حدیث پژوهشی، مطالعات حدیث، نهج البلاغه و منابع حدیثی، اخلاق و تربیت اسلامی، فقه، اصول و مبانی حقوق اسلامی، فرهنگ و سیره رضوی، انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی و کلام و اندیشه اسلامی از محورها و موضوعات راهبری ماست که به وسیله پژوهشگران پیگیری می شود.

وی ابراز کرد: مسئولیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به لحاظ اینکه امور تبلیغات اسلامی را بر عهده دارد، مسئولیت سنگین و خطیری بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار با ابراز امیدواری از همکاری‌ های مشترک بنیاد و دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از این مرکز تقاضا دارد تا در رصد اولویت ها، نیازها و خلاءهای فرهنگی ما را یاری و نیازهای فرهنگی مناطق را به ما منتقل کند، تا پژوهش ها در این مسیرها هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش ها نیز، نیازها، عقبه های تبلیغی و آثار و کتاب های تولید شده را در اختیار این مرکز قرار می دهد. همچنین این بنیاد آمادگی دارد تا با تخفیفات خیلی ویژه آثار تولیدی خود را به مناطق خاص، ارائه دهد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به رسالت های مشترک میان این دو نهاد اشاره کرد و افزود: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی وظیفه نشر، تبیین، تصحیح و ترویج کتاب ها و نرم افزارهای علوم و معارف اسلامی را بر عهده دارد و دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در حوزه تبلیغ فعالیت می کند.

براساس اعلام آستان قدس رضوی، وی گفت: ما می توانیم یک رابطه و تعامل دو سویه با هم داشته باشیم، از این رو می توانیم همکاری های مشترکی را دنبال کنیم، به گونه ای که نیازسنجی ها از جانب دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صورت گیرد و تامین نیازها را بنیاد پژوهش های اسلامی بر عهده  بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha