یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: اندیشه های ناب قرآنی امام خمینی (ره) ، چراغ راه عموم مردم و حوزویان به ویژه در عرصه های فرهنگی جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: اندیشه های قرآنی حضرت امام (ره) را بیشتر در کتاب هایی مثل چهل حدیث، شرح جنود عقل و جهل ، سرالصلوه و نیز شرح دعای سحر ایشان می توان جستجو و مشاهده کرد، ضمن آن که بخشی از آن ها هم در تفسیر سوره حمد ایشان قابل رویت است که البته این درس تفسیر نیمه کار باقی ماند.

وی افزود: از سویی امام راحل در سخنرانی های عید فطر که علما خدمت ایشان می رسیدند ، کلیدواژه های بسیار ارزشمندی از اندیشه ناب قرآنی خویش را مطرح می فرمودند که برای همگان به ویژه حوزویان بسیار منشا اثر و تحول است.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم همچنین اضافه کرد: از سویی در وصیت نامه ایشان نیز بسیار مهمی منبعث از اندیشه دینی و قرآنی امام(ره) وجود دارد که بسیار هم برای ما قابل استفاده است.

وی با بیان این که تفکر و اندیشه قرآنی امام خمینی (ره) در مباحث فرهنگی و اجتماعی بسیار راهگشاست، خاطرنشان کرد: هنر بزرگ و ماندگار امام (ره) این بود که قرآن و آموزه های قرآنی را با مسایل حقیقی و اتفاقات فرهنگی جامعه به خوبی پیوند می دادند و بر این اساس یک نسخه کارآمد برای حل مشکلات جامعه ارایه می فرمودند که همه اش ریشه قرآنی و روایی داشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در واقع ما اگر دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که ایشان به مباحث قرآنی صرفاً به صورت نظری و علمی نگاه نمی کردند بلکه از آن منبع عظیم کلام وحی در جهت اصلاح و هدایت جامعه بهره می بردند.

وی گفت: از سویی نظام اسلامی که امام فهمید و در عالم واقع آن را محقق ساخت، منبعث از اندیشه ها و افکار بلند قرآنی است ؛ به این معنی که ایشان مستقیم از آیات قرآن الهام می گرفت و در کنار آن از منبع سنت و عترت و عقل بهره می بُرد اما منبع اصلی همان کلام وحی است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد در ادامه بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این که امام وقتی که به سراغ قرآن می آید ، حالات درونی خود را منطبق بر برداشت های قرآنی می کند.

وی افزود: ایشان در کتب و سخنرانی های خود به این موضوع می پردازد که اساساً در قرآن کریم سه جا و به سه شکل از واژه فتح استفاده شده است ؛ یک جا می گوید فتح مبین ، یک جا فتح قریب و یک جای دیگر فتح به صورت مطلق و غیرترکیبی با واژگان دیگر.

این محقق و اندیشمند قرآنی گفت: حضرت امام (ره) بعد می پردازد به این موضوع که وقتی ما در مهار زبان و اعضای و جوارح ظاهری خود موفق باشیم بر اساس کلام قرآن به فتح قریب دست یافته ایم؛ همچنین وقتی بر عقل و افکار خود غلبه یافته و بر قوای درونی خود مثل قوه شهوت و غضب چیره می شویم ، این جا فتح مبین رخ داده است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد اضافه کرد: یک جایی هم است که فتح مطلق است و آن وقتی است که ما هم بر اعضای ظاهری و هم بر اعضای درونی و افکار و قلب خود مسلط شده ایم.

وی با اشاره به این که امام راحل با اندیشه متعالی خود به درستی از آیات قرآنی برای هدایت جامعه بهره می برد، افزود: در کتاب شرح اربعین حدیث امام آمده که همین فتح در جامعه نیز باید رخ دهد و در مسایل کلان فرهنگی جامعه یک فتح قریب باید داشته باشیم که ناظر به همان ظواهر فرهنگی است؛ مرحله بعد این که باطن و افکار خودمان نیز درست باشد که این جا فتح مبین است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی همچنین ابراز داشت: باید ریشه های انحرافات پنهانی جامعه را خشکاند و جریانات خزنده فرهنگی و نفوذ فرهنگی را شناسایی کرد و به مقابله با آن پرداخت که در اینجا فتح مبین حاصل می شود و همه این ها را باید انجام دهیم تا در نهایت شاهد فتح و ظفر اصلی باشیم که در آیه نورانی قرآن تصریح می کند "اذا جاء نصرالله و الفتح" که بعد در این مرحله همه وارد قلمرو دین شده و از سفره دین متنعم می شوند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha