یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 385481
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
حجت الاسلام علی اکبر حاجی محمدی دبیر همایش "موسس صالح

حوزه/ دبیر همایش "موسس صالح" (نکوداشت مرحوم ملا صالح برغانی قزوینی)، معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، همایش "موسس صالح" به همت معاونت پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین و با هدف واکاوی هویت علمی و معرفی آرا ء و اندیشه ها و ابعاد شخصیتی "ملا صالح برغانی قزوینی" که یکی از اثرگذار ترین عالمان دوره قاجار بود، برگزار می گردد.

براین اساس، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین، در حکمی حجت الاسلام علی اکبر حاجی محمدی را به عنوان دبیر همایش "موسس صالح" منصوب کرد.

 تشکیل دبیر خانه و ستاد اجرایی همایش، تصویب محورهای فراخوان مقالات، اطلاع رسانی  همایش و تعامل با دستگاه های ذیربط در راستای برگزاری مناسب همایش از ماموریت های دبیر همایش "موسس صالح" اعلام شده است.

برپایه این گزارش، همایش بزرگداشت ملا محمد صالح برغانی قزوینی همزمان با روز قزوین، در 7 شهریور، در مدرسه علمیه صالحیه برگزار می شود.

مرحوم محمدصالح برغانی قزوینی  فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، در سال  ۱۱۷۴ قمری در برغان متولد و  ۱۲۷۱ در کربلا در گذشت.

این عالم فقید، دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت. در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید و ناچاراً به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال را در آن‌جا سپری کرد و سرانجام با وساطت عالم فقید جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا نهاد.

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، میرزا کوچک جنگلی و اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال، از جمله  شاگردان معروف مدرسه صالحیه بوده‌اند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha