یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ نماینده رهبری در حوزه کشورهای خلیج فارس بر لزوم هوشیاری در مقابل توطئه های دشمن به خصوص در مساله حج تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «بازمهندسی حج و رسانه» که در مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما(رسانه) برگزارشد، با ذکر این مطلب که عملکرد سازمان حج و زیارت در حج سال گذشته قابل تقدیر است گفت: خدمات گرانسنگ خدمتگزاران به نظام اسلامی و زائران ایرانی در حج امسال به حدی بود که تصور آن برای بسیاری مشکل است.

وی افزود: فعالیت در کشورهای دیگر، بسیار سخت است و فعالیت در عربستان مشکلتر از کشورهای دیگر است، زیرا آنها هیچ منطقی پشت رفتارهای بد خود ندارند؛ در مسایل مرتبط با حج و دلایل آنها برای بی کفایتی نیز مشخص شد که چه منطقی پشت این تصمیمات است.

نماینده ولی فقیه در کشورهای حوزه خلیج فارس با ذکر این مطلب که دوران فعلی دوران جنگ رسانه است، تصریح کرد: تحولات بین المللی در تاریخ و به خصوص در دوران اخیر ثابت کرده است که قدرت نرم چه جایگاهی دارد و قدرت نرم ناشی از رسانه است.

وی یادآورشد: حج یک رسانه عظیم و یک مولتی مدیا و چند رسانه ای است که از ابزارهای رسانه‏ ای برای تبیین خود استفاده میکند؛  حج بزرگترین رسانه ما در جهان اسلام است که محرومیت از حج در حقیقت محرومیت از یک رسانه بسیار مهم است.

این محقق حوزوی با بیان این مطلب که قطعا محرومیت از حج به نفع ما نیست، تصریح کرد: در همین شرایط هم اگر بتوانیم هزار نفر را هم اعزام کنیم کارکردهای مثبتی دارد به شرطی که ذلتی بر ما تحمیل نشود؛ سختی کشیدن برای حج مشکلی ندارد، ولی نباید ذلت را بپذیریم که این پذیرش ذلت در مقابل و ضد فرامین شرع است.

نماینده ولی فقیه در کشورهای حوزه خلیج فارس اظهارکرد: برخی تصور می کنند که اگر ما در حج حضور پیدا نکنیم مظلومیت ما آشکار خواهد شد در حالی که این تصور، یک تصور کاملا غلط است؛ در همان سال لیبی از حضور در حج محروم شد و با اینکه یک کشور کفر یک کشور مسلمان را از حج محروم کرده بود هیچ سخنی به نفع لیبی در حج مطرح نشد.

وی گفت: در شرایط فعلی  آنچه به نظر میرسد که امسال از این حضور محروم شدیم ،باید در توجیه افکار عمومی دنیای اسلام تلاش جدی انجام شود؛ برخی دولت‏ها سعی کردند که ما را مقصر جلوه دهند و این کار را از طریق رسانهها تقویت میکنند، ولی باید سعی کنیم که این روند رسانهای را قطع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: دراین شرایط نقش حوزههای علمیه بسیار مهم است، زیرا باید با ایجاد ملاقاتهای مختلف با علمای جهان اسلام حقایق را به علمای جهان اسلام بازگو کنند؛ بدون شک تبیین و توجیه افکار عمومی داخلی بسیار مهم است؛ مردم باید از زبان رسانهها متوجه شوند که بدون در نظر گرفتن تعصب سیاسی، بیکفایتی سعودیها در حج بیان شود؛ جریان فاجعه تونل که 2 هزار نفر در آن از بین رفتند نباید فراموش شود.

نماینده ولی فقیه در کشورهای حوزه خلیج فارس افزود: کل منطقه مشاعر که منطقه 25 تا 30 کیلومتری است هیچ امکانات حمل و نقل خاصی ندارد و حاجیان در این مسیر مشکلات عظیمی را تحمل میکنند و موارد نظیر آن باید برای مردم بیان شود که بی مدیریتی در این کشور و مناسک حج بیداد میکند؛ نکته جالب اینجاست که زیرساختهای عراق و عربستان با هم قابل مقایسه نیست، اما با این وجود در مناسک حج کمتر از 2 و نیم میلیون زائر حضور می ‏یابد، ولی در اربعین بیش از 20 میلیون نفر حضور مییابند، ولی هیچ مشکلی رخ نمیدهد.

وی گفت: تصور می‏رود که برای تضعیف سازمان حج، عربستانیها در خارج از ایران، برای ایرانی ویزا صادر کنند، ولی باید این مساله پیش بینی شود که از این ویزاها استفاده ابزاری شود که طرف مقابل را در نقشهای که برای ما کشیده است ناکام بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهارکرد: خداوند متعال بدل هایی برای حج بیان کرده است که رسانهها باید روی این مساله تمرکز کرده و روی آن سرمایه گذاری کنیم که یکی از آنها مساله نماز های جمعه و زیارت اربعین است؛ باید از ابزار رسانه برای نشان دادن عظمت شعائرالله در اربعین و عزاداری ها وسایر مناسک و زیارات استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha