یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اسراف

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد برکت گفت: خداوند برای انسان در این دنیا قانون قرار داده که باید مطابق آن، قانون زندگی خود را تنظیم کرده و خود را در مسیر آن قرار دهد،

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمد برکت، در نشست "اسراف از دیدگاه آیات و روایات" در مدرسه امام عصر(عج) شیراز، با بیان اینکه اسراف، یکی از ویژگی های منفی و ناپسندی است که آدمی به آن گرفتار می شود، گفت: اسراف به معنای زیاده روی و تجاوز کردن از حد میانه است، بنابراین هر گاه گفته می شود فلان شخص در مال اسراف کرده به معنای آن است که او بیش از حد اعتدال مصرف و زیاده روی کرده است.

تولیت مدرسه علمیه امام عصر(عج) شیراز گفت: خداوند متعال برای انسان در این دنیا قانون قرار داده است که باید مطابق آن قانون زندگی خود را تنظیم کند و خود را در مسیر آن قرار دهد، در غیر اینصورت، تجاوز از آن قانون و مخالفت با آن اسراف است که در قرآن از آن اسراف در نفس تعبیر شده است.

وی بیان کرد: حاکمان ستمکار نیز از مسرفین اند، به دلیل آنکه حد و مرز قانون خدا و حقوق مردم را رعایت نمی کنند، لذا خداوند در آیه 83 سوره یونس فرعون را از مسرفان دانسته و او را انسانی خودخواه، زیاده رو و متجاوز خوانده است.

استاد حوزه شیراز گفت: انسان با ایمان از نگاه آیات قرآنی باید در تمام کارهای خود چه فردی و چه اجتماعی میانه رو باشد و حد اعتدال را رعایت کند، تجاوز کردن از حد اعتدال به اسراف ختم می شود؛ خواه در زندگی شخصی باشد مانند خوردن، پوشیدن و انفاق کردن مال و خواه در امور اجتماعی؛ حتی اگر کسی صاحب اختیار قانونی کسی است که کشته شده و حق قصاص دارد باید در اجرای قصاص، قانون را رعایت کند و در اجرای آن زیاده روی نکند.

وی تصریح کرد: اسراف کاران در دنیا نمی توانند الگو برای دیگران باشند، به دلیل آنکه از راه درست بیرون رفته اند، لذا هیچ کس حق ندارد از آنها اطاعت و پیروی کند، بلکه باید آنان را راهنمایی کرده تا به راه و مسیر درست برگردند و مطابق عدالت عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین برکت یادآور شد: امروزه باید در مصرف کردن مال خواه برای خرید یا فروش یا بخشش به دیگران باید حد اعتدال رعایت شود و از زیاده روی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: روش اعتدال منحصر به موضوع یا مورد خاصی نیست، بلکه فراگیر و بزرگ است و شامل تمام امور زندگی انسان می شود جز در موضوع زیارت خانه خدا یعنی رفتن به زیارت برای انجام حج یا عمره که مصرف کردن مال هر قدر که باشد اسراف محسوب نمی شود، به خاطر اینکه این سفر در اسلام اهمیت ویژه ای دارد و از نظر دینی فوق العاده به ان توجه شده است.

تولیت مدرسه امام عصر(عج) شیراز گفت: اسلام در عین آنکه دین رحمت و آسانی و گذشت است، دین محاسبه، نظم و فکر و دقت نیز هست و برای هر چیزی در اسلام حد و اندازه ای است که باید رعایت شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha