یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال

حوزه/ در راستای مصوبات شورای عالی حوزه در سال ۱۳۹۰، امور اجرایی و صفی قم از مرکز مدیریت و ستاد حوزه، تفکیک و مدیریت حوزه علمیه استان قم تشکیل شد و در این سال ها اقدامات گسترده ای انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم گزارشی از عملکرد پنج ساله خود به آیت الله اعرافی، مدیر جدید حوزه های علمیه ارائه کرده است که کلیاتی از آن تقدیم علاقمندان می گردد.

بر اساس این گزارش، در راستای مصوبات شورای عالی حوزه در سال 1390، امور اجرایی و صفی قم از مرکز مدیریت و ستاد حوزه، تفکیک و مدیریت حوزه علمیه استان قم تشکیل شد و  اقدامات گسترده ای در این سال ها انجام داده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ساماندهی دروس سطوح عالی و آغاز حضور و غیاب در حوزه آزاد از جمله اقداماتی بود که پس از راه اندازی مدیریت حوزه علمیه استان قم صورت گرفته است.

بر اساس این حضور و غیاب، کلیه طلاب موظف شدند در کلاس های درس شرکت نموده و طلاب شاغلی که امکان حضور در درس را ندارند، از طریق آموزش غیرحضوری مصوب، در امتحانات شرکت می کنند.

*برگزاری ۴۷۰ درس تفسیر و کلام در حوزه علمیه قم

احیاء و رونق بخشیدن به تفسیر و کلام در حوزه علمیه قم از دیگر فعالیت ها بوده که بر این اساس حدود 400 کلاس درس تفسیر و 70 کلاس درس کلام (از سال گذشته) دائر شده است.

از دیگر اقدامات، فعال شدن حوزه در روزهای پنج شنبه بوده است که تلاش شد دروس کلام، علوم حدیث و حدیث خوانی در این روزها دائر شود که استقبال خوبی نیز از سوی اساتید و طلاب شده است.

همچنین برای تقویت علوم پایه در حوزه علمیه قم دو اقدام جدی به عمل آمد که برگزاری کلاس های عملیاتی و کاربردی برای ادبیات و منطق در سطح یک و راه اندازی کلاس های ادبیات کاربردی برای سطح عالی و حوزه آزاد بوده است.

*طرح میثاق طلبگی، ابتکاری مهم از سوی مدیریت حوزه علمیه قم

از دیگر فعالیت ها، راه اندازی طرح میثاق طلبگی بوده است که در شکل گیری انگیزه و روحیه طلاب جدید الورود بسیار تأثیرگذار بوده که از ابتکارات مهم به شمار رفته و با مصوبه شورای عالی در کل کشور عملیاتی شده است.

اقدام بعدی مدیریت حوزه علمیه قم، بازبینی محدوده دروس با حضور یکصد نفر از اساتید برجسته فقه و اصول در سطوح عالیه بوده است که چنانچه تقویم روزهای درسی حوزه علمیه قم متقن و الزامی شده و اساتید به صورت منظم حضور یابند، کتاب های فقه و اصول سطوح عالی با اتقان بیشتر و جامعیت لازم خوانده خواهد شد.

در راستای سامان دادن به اساتید سطوح عالی، سامانه اساتید سطح عالی، طراحی، تدوین و به اجرا گذاشته شد که از انتخاب کرسی تدریس برای استاد تا انتخاب درس استاد توسط طلاب و حضور و غیاب و نظارت های لازم در این برنامه و سامانه انجام می شود که گامی دیگر در راستای کنترل، نظارت و نظم بخشیدن به تدریس اساتید سطوح عالی و آزاد حوزه علمیه می باشد.

کنترل و نظارت بر افزایش دروس خارج فقه و اصول و گسترش هدفمند آنان از سال 1391 از دیگر فعالیت ها بوده که از سال 1394 و با أخذ مصوبه جدید، این کنترل و نظارت با اهتمام بیشتری دنبال و گسترش این دروس با ملاحظاتی صورت گرفته است.

یکی از اقدامات در حوزه علمیه قم، فرصت سازی تدریس برای اساتید جوان بوده است که پس از مصوبه شورای عالی مبنی بر ممنوعیت تدریس برای اساتید در بیش از دو درس در مدارس و برنامه ریزی های مدیریت استان قم، وضعیت به گونه ای هدایت شد که تعداد اساتید سطح یک از حدود 340 نفر به حدود یک هزار نفر رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha