یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار علاج بیکاری در جامعه شد و گفت: بیکاری «ام المصائب» و «ام المفاسد» است؛ همه دستگاهها باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی و با حمایت های مادی و معنوی این بیماری را در کشور علاج کنیم تا بیکاری ریشه کن شود یا حداقل افزایش پیدا نکند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان قم اظهار داشت: بنده معتقدم اقتصاد مقاومتی یعنی همین امکانات و ابزار موجود بدون آنکه چیزی را اضافه کنیم؛ ولی اگر مدیریت و انگیزش را با اقتصاد مقاومتی همراه سازیم بدون تردید شاهد تحولات عظیمی در کشور خواهیم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کار درست و متقن دارای عناصری است، افزود: اسلام دین کار است و با تحقیقی که در پیرامون مساله کار از منظر اسلام انجام داده ام، واقعا شگفت زده شده ام؛ چراکه  اسلام تأکید بسیاری بر کار دارد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: در ارزش و جایگاه کار در اسلام همین بس که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توبیخ می کردند کسانی که به بهانه عبادت کار را ترک می کردند.

امام جمعه قم ادامه داد: کار متقن و درست دارای پایه هایی است که پایه نخست آن آشنایی با ضوابط دینی در کار است؛ اسلام نسبت به کار، نگاهی فلسفی، کلامی، فقهی و اخلاقی دارد و این ضوابط و نگاه در عرصه تمام کارها فعال می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: آشنایی های قانونی و حقوقی که در راستای مقررات اسلام در نظام اسلامی است از دیگر اصول یک کار درست می باشد.

وی ادامه داد: از عناصر دیگر کار درست آنست که بر «منطبق بر آگاهی ها و شناخت های دینی» و « منطبق بر دانش و مهارت لازم » باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: شرط امانت داری و عدم خیانت در امانت برای هر کسی که کار می کند این است که آگاهی های دینی، حقوقی، دانشی و مهارت فنی را داشته باشد و اگر دیدیم کاری می لنگد، بدون تردید یکی از این مهارت ها و آگاهی ها مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: همه مواردی که گفته شد چهار شرط دانشی است و پنجمین لازمه و ضرورت یک کار درست و متقن «انگیزش» می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: اگر همه نظام، دولت، مسئولین و امکانات را به همراه تسهیلات عالی جمع کنیم؛ ولی یکی از این پنج عنصر در کار درست و صالح نباشد، بدون تردید آن کار سرانجام نخواهد داشت.

وی گفت: «مدیریت»، ششمین عنصر یک کار درست و موفق است که اگر فردی هنر مدیریت داشته باشد می تواند غوغا کند؛ اما اگر تمام امکانات را هم داشته باشد ولی علم مدیریت نداند، همه چیز را از بین می برد.

نویسنده کتاب «آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن» در بخش دیگری از سخنانش افزود: جوان امروز ما باید این شش عنصر را در خود رشد و نهادینه کند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: بدون تردید امروز نقش حوزه و دانشگاه در این عرصه سنگین است و مراکز فنی و حرفه ای جایگاه خوبی برای مهارت آموزی جوانان این مرز و بوم به منظور اعتلای بیش از پیش نظام اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید پشتوانه حرکت فنی و حرفه ای، کارآفرینی و کاریابی بوده؛ به مدیریت صحنه توجه کرده و این فرهنگ را در جامعه نهادینه سازد؛ نباید چنین تلقی در حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد که به عنوان یک حوزوی یا دانشگاهی یک کنج عافیتی بنشینیم و در زاویه ای قرار بگیریم و نظاره گر باشیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: امروز به حوزه ای سرآمد و انقلابی نیازمندیم که به نیازهای جامعه پاسخ داده و به فکر طیف نیازهای جامعه و نسل جوان باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ما امروز باید فرهنگ کار، مدیریت، تلاش، انگیزش قوی و اراده الهی را در جامعه تقویت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان داشت: نگاه امروز حوزه ها، حرکت به سمت تمدن اسلامی است؛ باید روحیه بسیجی و انقلابی را در جامعه زنده نگه داریم و دانش و بینش جامعه را ارتقاء دهیم.

نویسنده کتاب «نظام تربیت اسلامی» تاکید کرد: مهارت ها و فنون کار شالوده زندگی مردم است؛ باید تلاش کنیم این فنون و مهارت ها ارتقا پیدا کند و قم به عنوان خاستگاه انقلاب باید سرآمد و الگو نه تنها ایران؛ بلکه جهان اسلام باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار علاج بیکاری در جامعه شد و افزود: بیکاری «ام المصائب» و «ام المفاسد» است؛ همه دستگاهها باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی و با حمایت های مادی و معنوی این بیماری را در کشور علاج کنیم تا بیکاری ریشه کن شود یا حداقل افزایش پیدا نکند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha