شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اکتشاف نخستین مسجد مربوط به دوره عثمانی در شهر ایزنیک

حوزه/ مسجد باستانی دوره عثمانی در سال ۱۳۲۵ توسط اورهان قاضی ساخته شده و دارای اتاق‌های جداگانه برای بازدیدکنندگان است که به صورت سنتی به آن «زاویه» یا «تابخانه» می‌گویند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از worldbulletin.net، نخستین مسجد مربوط به دوران عثمانی مربوط به دوره اورهان قاضی در حفاری‌های باستان‌شناسی در شهر ایزنیک پیدا شد. شهر ایزنیک در استان بورسای ترکیه واقع شده است و به خاطر کاشی‌های زیبای مربوط به دوران عثمانی شهرت جهانی دارد، کاوش و حفاری‌ها منجر به اکتشاف این مسجد شده است که دارای یک محل اقامتگاه جداگانه نیز برای بازدیدکنندگان می‌باشد.

حفاری‌هایی که منجر به کشف این مسجد شد در رابطه با شهرداری شهر بورسا و توسط اداره موزه ایزنیک با سرپرستی دکتر بولنت نوری استاد دانشگاه کارابوک انجام شده و این کاوش‌ها هم اینک در یک مزرعه زیتون در یک آرامگاه قرقیز ادامه دارد.

کارشناسان گفته‌اند که در این محل یک حجره کشف شده است که پنج متر عرض و بیست و پنج متر طول داشته و از کاشی‌های آجر قرمز پخته به اندازه  28x28 متر ساخته شده است.

این مسجد در دوره عثمانی در سال 1325 توسط اورهان قاضی ساخته شده است و دارای اتاق‌های جداگانه برای بازدیدکنندگان در دو طرف مقابل همدیگر است که به صورت سنتی به آن «زاویه» یا «تابخانه» می‌گویند.

از بارزترین ویژگی‌های این مسجد کاشی‌های آن هستند که یکی از نخستین کاشی‌های کشف شده از این گونه می‌باشند که در ارتفاعی به اندازه 2 متر ساخته شده‌اند و دارای ساختاری شش ضلعی هستند. علاوه بر این، بسیاری کاشی‌ها با قطعات کوچکتر نیز در طول حفاری یافت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha