یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ سمینار بین المللی حقوق بشر اسلامی

حوزه/ امروز واقعیت هایی را در برخی از کشورهای جهان اسلام شاهد هستیم که علیرغم یدک کشیدن عنوان کشور اسلامی، هیچ بویی از آموزه های اسلامی نبرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر میمول احسن خان، استاد دانشگاه داکا بنگلادش، امروز در سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی با بیان این که سخنرانان این سمینار راجع به حقوق بشر اسلامی سخنان قابل توجهی را ذکر کردند، اظهار داشت: اگر نتوانیم به موضوعات حقوقی بپردازیم، نشان از آن دارد که نتوانسته ایم به انسان کاملی که قرآن کریم به آن اشاره نموده و روایات بر آن تأکید دارند، دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه باید به عنوان یک مسلمان توجه جدی به ارتباط با غیر مسلمانان داشته باشیم، ابراز داشت: این اخلاق و رویکرد ما در مواجهه با غیر مسلمانان در ورود مسلمانان به گردونه اسلامی بسیار موثر است.

استاد دانشگاه داکای بنگلادش با تأکید بر اینکه تمام مراکز عبادی غیر مسلمانان مورد اهتمام مسلمانان قرار دارد، خاطرنشان ساخت: هر مکانی که خداوند متعال مورد پرستش قرار می گیرد، مورد احترام مبانی دینی می باشد.

دکتر احسن خان با اشاره به اینکه باید با پایبندی به تعهدات اسلامی بر صلح خواهی اسلام تأکید کنیم، تصریح کرد:  همانطور که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) بر احترام به پیروان سایر ادیان و مذاهب الهی تاکید می نمودند، ما نیز باید سیره ایشان را سرمشق مبانی اخلاقی خود قرار دهیم.

وی ضمن تأکید بر هماهنگی با مبانی طبیعی و الهی در عصر کنونی، بیان داشت: نباید خودکامگی دولت را مورد قبول قرار دهیم؛ بلکه باید زندگی خود را بر مبانی و شئونات اسلامی استوار نماییم.

استاد دانشگاه داکا بنگلادش به بایسته های فقه اسلامی در عرصه های مختلف حقوقی اشاره کرد و گفت: آموزه های اسلامی با قراردادن محدودیت بر روی قدرت خودکامه، به مردم سالاری اشاره می کند.

دکتر احسن خان اظهار داشت: حقوق غیر مسلمانان در قوانین اسلامی و در حوزه جغرافیای کشورهای اسلامی باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد؛ چراکه در زمان نبی مکرم اسلام (ص) نیز کسانی که در دورترین مناطق اسلامی حضور داشتند، تحت حمایت حکومت اسلامی قرار می گرفتند.

*امروز برخی کشورهای اسلامی بویی از آموزه های اسلامی نبرده اند

وی سیره نبی مکرم اسلام(ص) را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز واقعیت هایی را در برخی از کشورهای جهان اسلام شاهد هستیم که علیرغم یدک کشیدن عنوان کشور اسلامی، هیچ بویی از آموزه های اسلامی نبرده اند.

استاد دانشگاه داکا یادآور شد: باید به نظام جامع حقوقی و قضایی برای غیر مسلمان ها دست پیدا کنیم؛ چراکه در کشورهای غربی شاهد فهم نادرست از اسلام هستیم.

دکتر احسن خان در پایان قرآن کریم را متنی چند بُعدی عنوان کرد و گفت: فهم ما از نوع بشر و تعاملات اجتماعی از مهمترین مواردی است که در عرصه جدید با سوء فهم مواجه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha