دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال

حوزه/مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: یکی از مسایل مهمی که در مجموعه حوزه علمیه قم، اهمیت وافری دارد ضرورت به کارگیری بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام دامت برکاتهم در سیاست ها و برنامه ریزی های خرد و کلان حوزه می باشد زیرا جایگاه حوزه و ارکان اصلی آن بر اساس منویات این بزرگان استوار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال، صبح امروز در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان قم،ضمن تبریک  میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، با اشاره به مناقب آن بانوی بزرگ گفت: آن حضرت در کنار برادر والامقام خویش با بهترین صفت های انسانی آشنا و در علم، تقوا و فضیلت های اخلاقی سرآمد بانوان آن روزگار شد و پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، یار و یاور همیشگی امام رضا(ع) در دوران سخت امامت بود؛ پس از آن که مامون به خلافت رسید، از محبوبیت امام رضا(ع) نزد مردم احساس خطر کرد و با توجه به این موضوع کوشید تا به منظور مستحکم کردن پایه های قدرت خویش از این بُعد امام(ع) استفاده کند، بدین منظور به صورت نمایشی با مردم عهد کرد تا حکومت را به امام هشتم(ع) واگذار کند و بدین شکل ایشان را به مرو فراخواند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: یک سال پس از هجرت امام رضا(ع)، این بانوی پرهیزگار به شوق دیدار برادر و گسترش پیام الهی به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهری مورد استقبال مردم قرار گرفت. در این سفر پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی خویش را به مسلمانان رساند و مخالفت خود و اهل بیت(ع) را با حکومت بنی عباس بیان کرد، که این امر خشم حکومت را به شدت برانگیخت و هنگامی که کاروان حضرت معصومه(س) به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان اهل بیت(ع) با حمایت ماموران حکومتی با کاروانیان به جنگ پرداختند و تمامی مردان کاروان را به شهادت رساندند. این بانوی گرانقدر پس از این حادثه بیمار شد و چون توان ادامه راه را به طرف خراسان نداشت که با دعوت و استقبال علاقه مندان به اهلبیت علیهم السلام به قم رفت و 17 روز در این شهر اقامت گزید و سرانجام در 10 ربیع الثانی 201 هجری قمری در 28 سالگی پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری به دیار حق شتافت.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: درباره زیارت این بانوی عالی‌مقام، روایات فراوانی از ائمه(ع) نقل شده‌است، از جمله «علامه مجلسی» در جلد 48 کتاب «بحارالانوار» روایتی را به نقل از «شیخ صدوق» در کتاب «ثواب الاعمال» و «العیون» ذکر کرده است که: از امام ابوالحسن‌الرضا(ع) درباره  مقام خواهرش، فاطمه، دختر موسی بن جعفر(ع) پرسیدند. فرمود: هرکس او را زیارت کند، جایگاه او بهشت است.» و نیز ،روایت شده است علی بن ابراهیم و او از پدرش و او از سعد که امام رضا(ع) از وی پرسید: ای سعد! نزد شما قبر یکی از افراد خاندان ماست. پاسخ داد: فدایت شوم، قبر خواهرتان، فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) را می فرمایید؟ فرمود: بله، هر کس با معرفت به حقش، او را زیارت کند، بهشت جایگاه اوست و از امام صادق(ع) روایت شده‌است که برای خدا حرمی است و آن در مکه است و برای رسولش حرمی است که آن در مدینه است و برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی است و آن در کوفه است و برای ما نیز، حرمی است و آن در قم است و در آن بانویی از فرزندان من دفن می‌شود که نام او فاطمه است. هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. امام صادق(ع) این سخن را زمانی فرمود که هنوز امام موسی کاظم(ع) به دنیا نیامده بود.»

وی با اشاره به شأن و جایگاه حوزه علمیه قم گفت: ما مدیون حوزه‌ای هستیم که صاحب آن امام زمان (عج) و مراجع هستند و بنابر‌این باید شاکر حق تعالی بوده و با افتخار در مسیر حفظ آن و خدمت به سربازان امام عصر‌(عج) گام برداریم.

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: یکی از مسایل مهمی که در مجموعه حوزه علمیه قم، اهمیت وافری دارد ضرورت به کارگیری بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام دامت برکاتهم در سیاست ها و برنامه ریزی های خرد و کلان حوزه می باشد، زیرا جایگاه حوزه و ارکان اصلی آن بر اساس منویّات این بزرگان استوار است.

وی با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع در مدیریت حوزه علمیه استان قم اظهار داشت: احترام به مراجعین بسیار مهم است؛ چراکه طرف مقابل شما طلبه و سرباز امام زمان (عج)می باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)، ابراز داشت: حضرت در این حدیث فرموده اند: «إنّ خَواتِيمَ أعْمالِكُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِكُم و الإحْسانُ إلَيهِم ما قَدَرْتُم ، و إلاّ لَم يُقْبَلْ مِنكُم عَمَلٌ/ همانا مُهرهاى [تأييد] اعمال شما برآوردن نيازهاى برادرانتان و نيكى كردن به آنان در حدّ توانتان است، اگر چنين نباشد، هيچ عملى از شما پذيرفته نشود».

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال خطاب به کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان قم خاطرنشان ساخت: نیازهای طلاب را در اسرع وقت برطرف کنید و روان سازی و آسان سازی را در دستور کار خود قرار دهید.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات شایسته ی مدیران سابق حوزه های علمیه از گذشته تاکنون ، تدبیر شورای محترم عالی حوزه های علمیه در انتخاب شخصیتی بین المللی و حوزوی مانند آیت الله اعرافی را ستود و افزود: ان شاءالله در حوزه های علمیه تحولی شگرف را بر اساس منویات مراجع عظام به ویژه مقام معظم رهبری شاهد باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha