یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد

حوزه/معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت زیرساخت های پژوهشی، گفت: در این خصوص نوزدهمین انجمن علمی حوزه تأسیس و مقدمات راه اندازی ۹ انجمن علمی دیگر نیز فراهم شده است که اعطای مجوز تاسیس به ۷ واحد پژوهشی و حمایت از تأسیس کانون های علمی طلاب در مدیریت های استانی نیز فراهم گردیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد، عصر امروز در اجلاسیه مدیران استانی حوزه و معاونان ستادی حوزه های علمیه در مشهد مقدس، با بیان اینکه طرح آموزش همراه با پژوهش تدوین شده است، گفت: پیگیری اصلاح نظام آموزشی با رویکرد پژوهشی به صورت دو واحد در برنامه جدید حوزه دیده شده است. 

وی ادامه داد: در خصوص مسأله نهادینه شدن فرهنگ پژوهش، اقداماتی از جمله جشنواره دو سالانه نشریات علمی، جشنواره علامه حلی و ... صورت گرفته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری چهار دوره کارگاه پایان نامه نویسی طلاب برای سطح چهار و تدوین طرح تاسیس مرکز منابع انسانی پژوهشی، خاطرنشان کرد: باید برای افزایش تولید آثار پژوهشی برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت در حوزه های علمیه صورت گیرد.

توسعه نشریات علمی واحد های آموزشی

وی با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت زیرساخت های پژوهشی، ابراز کرد: در این خصوص نوزدهمین انجمن علمی حوزه تأسیس و مقدمات راه اندازی ۹ انجمن علمی دیگر نیز فراهم شده است که اعطای مجوز تاسیس به 7 واحد پژوهشی و حمایت از تأسیس کانون های علمی طلاب در مدیریت های استانی نیز فراهم گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین عماد افزود: توسعه نشریات علمی واحد های آموزشی، برنامه ریزی برای ارتقای 250 پایگاه کاوش در کتابخانه های حوزه های علمیه به فراکاوش، حمایت از تجهیز 17 کتابخانه مرکز تخصصی و تهیه 4 میلیارد ریال کتاب آموزشی و کمک آموزشی برای مدارس علمیه کشور از جمله برنامه های عملیاتی شده در این راستا محسوب می شود.  

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه در خصوص حمایت از فعالان عرصه پژوهش اقداماتی از جمله حمایت از 26 کتاب منتشر شده توسط فضلای استان ها، برگزاری جشنواره علامه حلی در 14 استان و جشنواره 2 سالانه نشریات علمی به همراه  حمایت از 400 نشست علمی حوزه های علمیه از اقداماتی بوده که تاکنون صوررت گرفته است.

اجرای طرح درختواره و مهندسی علوم حوزوی

وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام معاونت پژوهش حوزه های علمیه گقت: تکمیل نیازسنجی های علوم حدیث، کلام و مهدویت، ارزیابی وضعیت پژوهشی حوزه های علمیه، اجرای طرح درختواره و مهندسی علوم حوزوی و تبیین نقشه جامع پژوهشی حوزه های علمیه از دیگر اقدامات این معاونت می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد با اشاره به دیگر اقدامات آتی معاونت پژوهش حوزه، ابراز داشت: توسعه متوازن علوم و تعمیم روش اجتهادی به همراه استاندارد سازی، تدوین مؤلفه های نظام پژوهش در 25 مدیریت استانی، تدوین نظام ساماندهی پژوهشگران و انتشار نیاز سنجی پژوهشی دانش اصول فقه و شناسایی ظرفیت های حوزه های علمیه جهت بهره گیری از ظرفیت نظام از دیگر برنامه هاست.

وی با اشاره به شناسایی 496 نفر از نخبگان و اساتید برتر و 483 استعداد برتر در حوزه های علمیه گفت: شورای پژوهشی حوزه تاکنون 152 مصوبه داشته و به 27 نشریه رتبه علمی پژوهشی داده شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha