چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام محمد عمومی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عمومی گفت: امروز برخی مردم از ضعف اطلاعات دینی رنج می برند و این مسئله وظیفه طلاب و روحانیون را سنگین تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد عمومی، در جمع طلاب جدیدالورود حوزه اصفهان، بیان داشت: اگر نیت و هدف ما غیر الهی و برای سرگرمی باشد، عمر خود را به بطالت گذرانده و باعث خسران عمر شده. طلبه در درجه اول باید با خود کنار بیاید و بداند هدفش از طلبگی چیست، باید بداند به دنبال چه چیزی به حوزه آمده است.

وی به نقل از آیت الله کوهستانی افزود: این عالِم در خاطرات خود می گوید وقتی من طلبه بودم یک هم حجره ای داشتم و به این دلیل آمده بود که جای ملای دهات خود را بگیرد، اما نتیجه ای جز خسران برای وی نداشت و در نهایت به باربری مشغول شد زیرا کسی بود که از روی اول نیتش برای خدا نبود.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، ویژگی های طلبگی را این گونه  بیان داشت: هر طلبه باید سه ویژگی داشته باشد و این سه هدف را دنبال کند، اول "دین شناس" شدن است، امروز برخی مردم ما در مسائل دینی ضعیف هستند، هر چند به آن اعتراف نمی کنند. امروز جامعه ما از ضعف اطلاعات دینی شدید رنج می برند، گوهر بار ترین نعمتی که خداوند برای انسان قرار داده دین است، باید ابتدا اطلاعات دینی خود را زیاد کنیم تا هنگامی که به سمت مردم خود بازگشتیم قدرت تبلیغ دین برای مردم را هم داشته باشیم، ما احتیاج به کارشناس دینی داریم که توان پاسخ گویی به شبهات را داشته باشند.

وی دومین ویژگی را "تزکیه و تذهیب نفس" برشمرد و گفت: برای تزکیه نفس باید وارد حوزه بشویم، زیرا در فضای کنونی حوزه بهترین محل برای تهذیب نفس است. با بررسی جامعه می بینیم امروز بسیار با آرمان های اخلاقی در جامعه فاصله گرفتیم اما حوزه بستر مناسبی برای رساندن انسان به کمال معنوی را دارد، رستگاری در گرو تزکیه نفس است، باید همگی دنبال تزکیه نفس باشیم، به صرف طلبه شدن همه چیز حل نمی شود، طلبه خودش باید به فکر تزکیه نفس باشد، قدم به قدم طلبه باید به سمت خدا حرکت کند، اگر طلبه ای اهل تزکیه نباشد و اخلاق خوبی نداشته باشد مورد قبول مردم واقع نمی شود. امام زمان(عج) از ما توقعاتی دارد که به واسطه طلبگی به وجود آمده است، تزکیه یک رسالت است و نباید از آن غافل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عمومی، "رسالت های اجتماعی" را سومین ویژگی طلبه دانست و گفت:  طلبه باید درس بخواند، اهل تدین و عبادت باشد، چشم خود را بر روی واقعیات جامعه نبندد، پس از آن که آماده شد باید وارد جامعه شود، عالم کسی که نیازهای جامعه شناسایی و  به دین خود عمل کند.

وی ادامه داد:   رکن سوم طلبگی حضور در فعالیت های اجتماعی است که اندوخته، سواد و تزکیه نفس را با هم می خواهد، کسی موفق می شود که گام های موثر بردارد، اگر کسی در طلبگی تعلم و تفکرش خوب باشد و اهل تزکیه هم باشد، هیچ گاه درمانده نمی شود.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی تصریح کرد: جامعه امروز نیاز مند طلبه فاضل و متعهد است که هر خلاء آن سالیان سال طول می کشد، فعالیت اجتماعی از واجبات طلبگی است، سالهای ابتدایی باید با جدیت به تحصیل بپردازید، این سالهای اول است که پایه و بنیه طلبه را می سازد.

وی، قصد و نیت الهی را کارگشا دانست و گفت: اگر قصد و نیت در راه خدا باشد خداوند در مشکلات گره گشا خواهد بود، علامه طباطبایی از زمان طلبگی خود می گوید که در زمان امتحان یکی از کتاب های خود رد می شود استادش به او می گوید سید وقت خود و ما را از بین میبری، حوزه را ترک کن، ایشان می گوید« من توسل پیدا کردم به خداوند و اهل بیت و گفتم خدایا من تلاشم را می کنم و تزکیه نفس هم می کنم، من می خواهم خدمتگذار به دین باشم و خداوند این مانع را از سر راه من برداشتند» و این گونه به علامه ای بدل شد که همگان حسرت علم او را می خورند، اگر مقدمات آماده باشد خداوند مشکلات را از سر راه ما برمی دارد، اگر هدفتان برای خدا باشد روزی موفق می شوید .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha