پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

حوزه/ معاون آموزش و امور حوزه های علمیه با تاکید بر این که حوزه های علمیه شیعی اسلام را نجات داده اند، گفت: اگر انقلاب خونین امام حسین(ع) نبود، دیگر اسلامی پایدار نمی ماند و اگر انقلاب علمی صادقین نیز نبود، اثری از اسلام باقی نمی ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل به نقش مهم حوزه های علمیه در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: دو انقلاب "قیام سید الشهدا(ع)" و "انقلاب علمی صادقین(ع)" اندیشه نورانی شیعه را به عنوان مکتب بالنده و انسان ساز حفظ کرده است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به انقلاب نورانی سید الشهدا(ع) و انقلاب علمی صادقین(ع) اشاره کرد و افزود: اگر انقلاب خونین امام حسین(ع) نبود دیگر اسلامی پایدار نمی ماند و اگر انقلاب علمی صادقین نیز نبود، اسلامی باقی نمی ماند.

معون آموزش و امور حوزه های علمیه با بیان این که شیعه، اسلام را نجات داده و این دو انقلاب اسلام را از جهت سیاسی و علمی حفظ کرده است، ادامه داد: علاوه بر این هجرت، امیرالمومنین(ع) در عراق و هجرت امام رضا(ع) نیز اسلام را نجات داده است و  اساس تمدن شیعی در ایران به هجرت امام رضا(ع) شکل گرفت.

وی با بیان این که حوزه های علمیه در هر دو کارکرد، هجرت و انقلاب را تداوم داد، تصریح کرد: منابر حسینی در تبلیغ و انتقال این پیام ها و طراحی سازوکار اجتهاد و تولید دانش دینی، در راستای باروری انقلاب علمی کار امام صادق(ع) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در ادامه با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) گفت: نهضت محدثین، نهضت مجتهدین و دوره ولایت سه کار و اقدام بزرگ علمای شیعه بوده است.

وی با بیان این که حوزه سازو کار اجتهاد را طراحی کرده است و در دوره ولایت به شأن زعامت و رهبری پرداخته است، ادامه داد: شأن زعامت و ولایت را حوزه ارائه کرده است و بالاترین کارکرد را با هزینه حداقل حوزه انجام داده است.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه با بیان این که حوزه مهد انقلاب است، گفت: امام خمینی(ره) با تربیت بزرگانی همچون شهید مطهری و ... به عنوان تربیت یافتگان حوزه، عَلَم تشیع را برافراشت و بدون شک سرمایه اصلی حوزه تقوا و تمسک به کتاب و سنت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی ادامه داد: امروز توقع از حوزه این است تا این سه مقوله مهم حدیث، اجتهاد و زعامت را ساماندهی کند و خود را برای ادامه این مسیر بزرگ مهیا کند.

وی با اشاره به این که حوزه آمل، بلد طیبه است که علمای بزرگی امثال آیت الله العظمی جوادی را به جامعه تحویل داده است، گفت: سیاست محتوایی حوزه این است که به دنبال تقویت رشته های تخصصی در راستای خدمت به دین، اتقلاب و ولایت برای حراست از مرزهای اندیشه نورانی تشیع باشد.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بحث تقویت فقه مضاف از کارهای خوبی است که در استان مازندران شکل گرفته است و انصافاً امروز حوزه آمل خدمت بزرگی انجام می دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha