یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید محمد سعیدی عضو سابق مجلس سنا

حوزه / در پی بازداشت حجت الاسلام والمسلمین قربان غلامپور، عضور شورای نظارت بر حوزهای علمیه هرات از سوی امنیت ملی،‌ عضو سابق مجلس سنا این اقدام ریاست امنیت را خودسرانه عنوان کرد و گفت: دستگیری علما و افراد شاخص، بدون شک خشم مردم را برخواهد انگیخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از صدای افغان، در ادامه واکنش علما و بزرگان افغانستان، سید محمد سعیدی عضو سابق مجلس سنا نیز به اقدام امنیت ملی در بازداشت کردن خودسرانه حجت الاسلام والمسلمین غلامپور واکنش نشان داد و گفت: دستگیری یک عالم دینی، بدون دلیل، موجب ظلم است و هیچ توجیه معقولی ندارد.

به گفته او، دستگیری علمای دین و شخصیتهای بزرگ دینی و مذهبی، در هر شرایط و زمان در حقیقت به انحصار کشاندن علم و دانش و فرهنگ است.

به عقیده او، کسانی که مسوولیت تبلیغ دین را به عهده دارند منحصر به قوم و مذهب و نژاد خاصی نیستند، همانگونه که خود علم مرز ندارد، عالم نیز مرز ندارد و مربوط به همه دنیا است، پس با این وجود آنچه را اسلام به آن مرز قائل نشده است نباید به انحصار کشاند و محدود کرد.

عضو سابق مجلس سنای افغانستان، اقدامات ریاست امنیت ملی در هرات را نابجا خواند و از مسوولین این ارگان خواست که هرچه زودتر به این قضیه رسیدگی کنند.

او، همچنین اظهار داشت: علمای دین در میان مردم افغانستان از جایگاه خاصی برخوردار هستند، لذا اقدامات خودسرانه ی برخی از منسوبین امنت ملی و دست گیری علما و افراد شاخص، بدون شک خشم مردم را برخواهد انگیخت.

سعیدی افزود: تا هنوز جرم و اقدامی علیه امنیت کشور از آقای غلامپور ثابت نشده و امنیت ملی نیز دلیلی برای این کار خود ارائه نکرده است، با این حال چگونه می توان این گونه حرکتها را توجیه کرد، جز اینکه ظلم و اجحافی در کار باشد.

یادآور می شود حجت الاسلام والمسلمین حاج قربان غلامپور مقسم شهریه حضرات آیات خامنه ای، وحید خراسانی و سیستانی بیش از ۱۰ روز است که توسط امنیت ملی بازداشت شده است. هنوز توضیح دقیقی از سوی مقامات امنیتی ارائه نشده است.

پیش از این نیز شخصیت ها و نهادهای دینی و فرهنگی افغانستان نسبت به این اقدام اعتراض کرده بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha