شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تلبس

حوزه/ کارگاه تلبس طلاب حوزه علمیه مازندران ۱۷ و ۱۸ شهریور در دو مدرسه سفیران هدایت ساری و شهید بهشتی(ره) نوشهر برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام جعفر طبرسی، کارشناس معاونت تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران از برگزاری کارگاه تلبس طلاب مدارس علمیه استان، روزهای هفدهم و هجدهم شهریور در دو مدرسه علمیه خبر داد.

وی با بیان این که در آستانه عید سعید غدیر بسیاری از طلاب مدارس علمیه استان ملبس خواهند شد، افزود: شرکت در کارگاه تلبس، آزمون علمی و آماری از جمله شروط لازم برای تلبس است.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که کارگاه تلبس طلاب در دو منطقه شرق و غرب استان به میزبانی مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری و مدرسه علمیه شهید بهشتی نوشهر برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی 60 نفر از طلابی که پایه پنجم خود را کامل به اتمام رسانده اند شرکت خواهند کرد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که این طلاب به صورت اینترنتی و با ثبت نام در سایت تقاضای خود را برای تلبس اعلام کردند، گفت: این کارگاه آموزشی به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

وی گفت: تصحیح الصلاة، آداب اجرای صیغه شرعی، آثار و برکات لباس روحانیت، آداب و معاشرت، اجتناب از مواضع تهمت، آموزش احکام و شیوه بیان احکام را مهم ترین محورهای این کارگاه آموزشی اعلام کرد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که دو استاد اعزامی از قم مدیریت این کارگاه آموزشی را عهده دار هستند، تصریح کرد: داشتن پایه پنج و صلاحیت های علمی و اخلاقی مهم ترین شرط شرکت در این کارگاه آموزشی است.

وی با بیان این که گذراندن این دوره آموزشی جهت اخذ حکم تلبس و تشرف به لباس مقدس روحانیت الزامی است، ادامه داد: در پایان این کارگاه آموزشی دو روزه به طلاب شرکت کننده گواهینامه شرکت در کارگاه آموزشی تلبس ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام طبرسی نگاه ویژه و قانونمند به موضوع تلبس را یکی از مسائل مهم و مورد توجه حوزه علمیه اعلام کرد و افزود: هر گونه تلبس در مدارس علمیه استان بر اساس قانون مصوب شورای عالی حوزه صورت می گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که هر گونه تلبس در حوزه شامل فرآیند معین و مصوب شده از سوی شورای عالی حوزه است، بیان داشت: اگر طلبه ای در مراحل مختلف احراز صلاحیت نشود نمی تواند ملبس شود.

حجت الاسلام طبرسی با تأکید براین که لباس روحانیت لباس کار نیست که تنها در زمان روضه خوانی، منبر و تبلیغ از آن استفاده شود، بیان داشت: شأنیت لباس روحانیت در درجه اول باید از سوی خود طلاب و روحانیان حفظ شود.

وی با بیان این که لباس روحانیت لباس مقدسی است و یک طلبه باید متعهد باشد که تا آخر عمر این لباس را بر تن داشته باشد، گفت: یکی از مهم ترین راه های دفاع از این جایگاه اجرای قوانین و آئین نامه های تلبس است.

استاد حوزه علمیه مازندران، حفظ شأن لباس روحانیت را یک رسالت مهم طلاب حوزه دانست و خاطرنشان کرد: نباید با برخی کارهای سبک جایگاه و شأن این لباس مقدس و ارزشمند را کاهش دهیم.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha