یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پایان نامه

حوزه/ جلسه دفاع پايان‌نامه سطح سه با موضوع «آسيب رساني به حريف در ورزش از منظر فقه و حقوق» در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، جلسه دفاع پايان‌نامه حجت الاسلام محمدرضا وحيدي، طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «آسيب رساني به حريف در ورزش از منظر فقه  و حقوق» در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام محمدباقر گرايلي، استاد داور پایان نامه با بیان این که این رساله موضوع خوبی دارد، مطرح کرد: مباحث فقهی در موضوع ورزش کمتر بررسی شده که نیاز به این موضوع برای پایان نامه نویسی در حوزه علمیه خراسان دیده می شود.

حجت الاسلام وحیدی، تدوینگر این پایان نامه نیز با توجه به انتخاب موضوع گفت: امروزه در زندگی انسان، ورزش موقعیت بسیار پر اهمیتی را به خود اختصاص داده و علاوه بر ابزاری برای تقویت جسم و پرورش عضلات وسیله ای برای رسیدن به اهداف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه است.

وی افزود: در برخی از رشته های ورزشی، گاهی ورزشکاران دچار آسیب های جزیی و گاه شدید می شوند که در بعضی از مواقع آن قدر شدتش زیاد بوده منجر به فوت ورزشکار می شود.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان در ادامه اضافه کرد: تحقیق حاضر بر اساس قواعد و مبانی فقهی و قوانین موضوعه نشان می دهد آسیب های ورزشی در صورت برخورداری از اینکه آن ورزش مورد تایید شرع و قانون و مراجع ذیصلاح باشد، وقوع حادثه و آسیب از ناحیه شخص ورزشکار بر ورزشکار دیگر بر اثر انجام فعالیت ورزشی ایراد شده باشد و نیز آسیب دیدگی رخ داده در چارچوب قوانین و مطابق مقررات و عرف آن ورزش و در محدوده زمانی و قلمرو مکانی فعالیت بروز كند، بدون مسئولیت و ضمان کیفری بوده و حرمت نخواهد داشت.

وي با بیان اینکه در این پایان نامه از 143 منبع عربی و فارسی استفاده کرده است، گفت: مرحوم شیخ طایفه طوسی در کتاب مبسوط، مرحوم محمد بن ادریس حلی در کتاب سرائر، مرحوم علامه حلی در کتاب قواعد الاحکام، مرحوم شیخ محمد حسن نجفی در کتاب جواهر الکلام و ... از جمله افرادی هستند که در باب ورزش و مسئولیت های حقوقی و کیفری ناشی از آسیب ها و حوادث ورزشی آرا و نظراتی ابراز داشته اند که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

تدوینگر این پایان نامه در پایان خاطر نشان کرد: مستفاد از نظر فقها در باب قاعده لاضرر این است که چون این قاعده بر ادله احکام اولیه حاکم است، بنابراین ضرر رساندن چه ضرر بر نفس باشد و چه بر غیر را ممنوع می داند و کسی حق ندارد بر خود یا بر دیگری ضرر وارد کند.

گفتنی است، این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی به شیوه اسنادی به اتکای کتب و مدارک مکتوب صورت پذیرفته و پس از بررسی مفاهیم و مبادی تحقیق و مبانی فقهی و حقوقی حاکم بر حل مساله، آسیب رسانی عمدی و غیر عمدی را به طور مستقل مورد بحث قرار داده است.

مفهوم آسیب و اقسام ورزش، انواع آسیب های ورزشی از منظر جرم، قصد و اراده، جسم و روح و عوامل و منشا آسیب ها، مبانی فقهی و حقوقی حاکم بر مساله و نیز احکام فقهی و حقوقی در انواع آسیب رسانی ها از مباحث بررسی شده در این پایان نامه است.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام مجتبي الهي خراساني به عنوان استاد راهنما و حجت الاسلام دانشور ثاني به عنوان استاد مشاور در مسیر تدوین پایان نامه محمدرضا وحيدي را همراهی کرده اند.

این پایان نامه مورد داوری حجت الاسلام محمد باقر گرايلي قرار گرفت و در گروه مدارج علمی حوزه علمیه خراسان حائز رتبه عالی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha