دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی- حوزه علمیه گیلان

حوزه/ سرپرست حوزه علمیه گیلان به محورهای اصلی وظایف حوزه علمیه در برابر انقلاب و نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اکنون که انقلاب به بار نشسته، حوزه ها مسئولیت دارند که به حفاظت و مراقبت از محصول تولیدی منحصر بفرد خویش که بخش عمده ای از کشورهای جهان را دچار تحولات عمیق کرده است، بپردازند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از رشت، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالباقی اسحاقی، ظهر امروز در  نشست مدیران مدارس علمیه استان گیلان، در مدرسه علمیه نایب الصدر رشت، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم، با اشاره به جایگاه حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه، در ادامه خط رسالت و امامت، تأسیس شده  و مأموریت دارند که نسبت به حفظ و تداوم خطوط کلی فعالیت های انبیاء و ائمه معصومین(علیهم السلام) اهتمام ورزند .

وی ادامه داد: نتیجه همت والای حوزه های علمیه و بزرگان، پدید آمدن انقلاب اسلامی ایران بود و اکنون که انقلاب به بار نشسته، حوزه ها مسئولیت دارند که به حفاظت و مراقبت از محصول تولیدی منحصر بفرد خویش که بخش عمده ای از کشورهای جهان را دچار تحولات عمیق کرده است، بپردازند .

چهار وظیفه حوزه در برابر نظام اسلامی

سرپرست حوزه علمیه استان گیلان به محورهای اصلی وظایف حوزه علمیه در برابر انقلاب و نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه حوزه علمیه در داخل و خارج از کشور، "رساندن پیام های بین المللی اسلام و انقلاب اسلامی" است تا مردم دنیا  آهسته آهسته، به سوی معنویاتی که اسلام ناب محمدی(ص) مـروجِ آن است، روی آورند و از سوی دیگر، باید از گسترش گفتمان های تقلبی که به نام اسلام، به دین ضربه می زند، پیشگیری و جلوگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی ادامه داد: دومین وظیفه حوزه علمیه، "تربیت و پرورش نیروهای متعهد و متخصص مورد نیاز انقلاب اسلامی" است، تا در سایه آن، نظام  بتواند انقلاب اسلامی را به سراسر دنیا کند.

 حوزه علمیه قم؛ خاستگاه انقلاب اسلامی

وی، حوزه علمیه قم را خاستگاه انقلاب اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: حضرت امام صادق(ع) در  هزار و سیصد سال پیش فرمود « قُـم ، پایگاه علوم اهل بیت(علیهم السلام) خواهد بود  و از آنجا، دانش اسلامی و معارف ما به تمام جهان منتشر می شود (بحارالأنوار/ج57/ص213)». اینک به برکت انقلاب اسلامی، چنین اتفاقی روی داده و قم به کانون معارف اهل بیت(علیهم السلام) تبدیل شده است .

حوزه؛ تأمین کننده نیاز های نظام اسلامی

این استاد حوزه، به سومین وظیفه حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: سومین وظیفه حوزه، "انجام پژوهش های مفید" جهت پر کردن خلاء های تئوریکی و عقیدتی است که در اداره عملی نظام اسلامی، احساس می شود. بدین خاطر به «مرکز و سازمانی» نیاز است که پاسخ های مناسب را از ذخایر دینی، استخراج کرده و در اختیار مسئولین کشور قرار دهد تا هم آن ها درست عمل کرده و هم با استفاده از فکر و اندیشه صحیح، معادلات جهانی را در مسیر کسب رضایت خداوند، تغییر دهند و آن مرکز و سازمان «حوزه علمیه» است .

سرپرست حوزه علمیه استان گیلان، وظیفه چهارم حوزه علمیه را "ایفای نقش سیاسی و اجتماعی" خواند و افزود: مطالعه احوال عالمان و متفکران دینی، نشان می دهد که آن بزرگواران، نقشِ تاثیرگذاری در حوادث و جریانات سیاسی و اجتماعی زمان خویش داشته اند که آخرین آن ها در عصر حاضر، حضرت امام خمینی(ره) و در زمان ما، مقام معظم رهبری بوده و می باشد .

مدارس علمیه در خط مقدم اجرای ماموریت ها

وی خطاب به مدیران مدارس خاطرنشان کرد: با توجه ماموریت های حوزه، اهمیت کار مدارس علمیه به خوبی مشخص می شود که برغم کاستی های فراوان در زمینه های مختلف، وظیفه تربیت طلاب که دانشمندان، سیاستمداران و علمای آینده هستند، را بر عهده دارند .

حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی در ادامه بر ضرورت توجه مدیران مدارس به کار گروهی و تیمی، تصریح کرد: مدیر حوزه استان و معاونت های مربوطه، زمانی قادر به پیشبرد بهتر امور هستند که همکاری کامل کادر مدیریتی مدارس را به همراه داشته باشند .

تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت رویه در اداره مدارس

وی همچنین برگزاری این گونه جلسات را در راستای ایجاد هماهنگی، انسجام گفتاری و رفتاری، پیشگیری از انجام کارهای سلیقه ای و خلاف مقررات و ایجاد وحدت رویه در امر اداره مدارس علمیه استان اعلام کرد و گفت: مقوله «مسئولیت حوزه در برابر انقلاب اسلامی» که مورد تاکید آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور می باشد، باید مورد توجه همه مدیران مدارس قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی، در پایان فرصت خدمت در حوزه را فرصتی الهی خواند و گفت: باید با اتحاد و یکدلی  در انجام تکالیف بکوشیم و امیدواریم این تلاش ها در پیشگاه حضرت امام زمان(عج) مورد قبول و پذیرش واقع شود .

برپایه این گزارش، در این نشست همچنین  مدیران مدارس علمیه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha