یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تقوا

حوزه/ حجت الاسلام جعفری با تاکید بر ضرورت انس با قرآن، اهل تقوا بودن را لازمه بهره مندی موثر از آیات الهی دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام جعفری، پیش از ظهر امروز در جلسه اخلاقی ویژه طلاب خواهر در مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) اصفهان بیان کرد: شش عامل رشد و ترقی انسان از منظر روایات؛ نطفه، پدر و مادر، لقمه، استاد، محیط و دوست می باشد.

وی در ادامه افزود:  عامل دوست، در این زمینه قوی تر است، ولی تأثیر شش عامل فوق با توجه به افراد مختلف، متفاوت است و نمی توان برای آن اولویت خاصـی قائل شد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اگر کسـی یکی از این عوامل را داشت، نا امید نشود؛ درس را ادامه دهد و در این زمینه اراده شخص هم مؤثر است؛ پس باید دقت شود دیگران را مقصـر ندانیم و شاکر خدای متعال بود.

 حجت الاسلام جعفری با استناد به آیه «هذا بیان للناس...» گفت: مردم باید عالِم شوند و درس دین بخوانند و از قرآن استفاده کنند؛ به این معنا که باید درس و بحث داشت تا اهل تقوا شد و از قرآن استفاده کرد.

وی ضمن بیان  حدیثی از حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه و اله» گفت: چهار چیز از جواهرات است: عقل، دین، حیا و عمل صالح، لذا با هر زحمتی که هست باید آنها را به دست آورد، نقطه ی مقابل آنها؛ غضب عقل را، حسد دین را، طمع، حیا را و غیبت عمل صالح را از بین می برد.

این پژوهشگر حوزوی در توضیح عقل ابراز کرد: عقل غیر از فهم می باشد، مورچه فهم دارد، راه خانه اش را پیدا می کند، ولی عقل ندارد، عاقل فردی است که شهوت، غضب و ... زیر مجموعه عقل باشد، در بهشت غیرعاقل نداریم ولی بی سواد داریم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha