شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در دیدار هیئت اندونزیایی

حوزه/ هیئتی از وزارت دینی اندونزی، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین ریاست المصطفی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در این دیدار، ضمن خیرمقدم به هیئت اندونزیایی، اظهار داشت: کشور اندونزی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و دولت اندونزی نیز نشان داده از کفایت لازم برای اداره جمعیت عظیم این کشور، با وجود سلایق مختلف، برخوردار می باشد.

وی، با اشاره به اقدامات ارزشمند وزارت امور دینی اندونزی در تصدی امور دینی این کشور، یادآور شد: از جمله اموری که بیانگر میزان اهمیت اندونزی برای المصطفی  است، تعداد دانشجویان اندونزیایی المصطفی در ایران و نیز تأسیس دانشگاه بزرگی در اندونزی برای پذیرش دانش پژوهان این کشور است.

جانشین ریاست المصطفی، نگاه های تند و افراطی را بزرگترین چالش امروز جهان اسلام برشمرد و گفت: درحالی که بیشتر دولت ها و ملت های مسلمان گرفتار مشکلات فراوانی از این جهت هستند، خوشبختانه این جریانات افراطی و تند، به اندونزی راه پیدا نکرده است چراکه با توجه به جمعیت زیاد اندونزی، این جریانات می توانند معضلات بزرگی را برای این کشور فراهم نماید.

وی افزود:مراقبت از عدم ورود جریان های افراطی، برای کشوری با بیش از دویست میلیون مسلمان از اهمیت دوچندانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران، در برابر این جریانات افراطی و تروریسم خسارات های فراوانی را تحمل نموده ایم و رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و جمع زیادی از وزرا، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و شخصیت های مختلف را در همین جریانات افراطی از دست داده ایم و تا امروز نیز گرفتار همین جریان های افراطی و تروریسم هستیم.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به مهار جریان های تروریستی در داخل ایران توسط نیروهای امنیتی کشور، ابراز داشت: ورود این جریانات به هر کشوری، نه تنها موجب سلب آرامش و ایجاد گرفتاری های عظیم برای آن ملت و دولت می گردد؛ بلکه پای بیگانگان را نیز به آن کشور باز می نماید که نمونه آن را می توان در ورود فردی مانند بن لادن از عربستان به افغانستان که موجب سال ها جنگ، تروریسم و خونریزی در این کشور مظلوم شده است و یا جریان های تروریستی که با پول برخی کشورهای متحجر عربی همچون عربستان سعودی، در عراق و سوریه جنایت می کنند، مشاهده کرد.

وی، با اشاره به هم پیمان شدن این جریان های افراطی با رژیم صهیونیستی جنایتکار برای نابود کردن کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز همه کشورهای مسلمان نیازمند برائت از این جریان های افراطی و پرورش نیروهای معتدل و همه جانبه نگر هستند و جامعه المصطفی نیز پرورش نیروهای معتدل و همیار و پشتیبان دولت های اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر افزود: از نظر ما همه افراد در عقایدشان آزاد هستند و تا زمانی که در مقابل کشورهای خود دست به توطئه نزنند، می توانند در چهارچوب عقائد خود حرکت نمایند.

وی، با اشاره به آزادی عقائد پیروان همه مذاهب و ادیان الهی در جآزآزامهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این راهبرد بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) اتخاذ شده است و بر همین اساس، همه مسیحیان، یهودیان و اتباع سایر ادیان الهی، آزادانه در ایران به اعمال دینی و مذهبی خود می پردازند. همین راهکار موجب شده است که پیروان مذاهب و ادیان مختلف در ایران، نه تنها در برابر نظام مقدس اسلامی قرار ندارند، بلکه یار و پشتیبان آن نیز هستند و تعداد زیادی از آنان در جنگ تحمیلی 8 ساله شرکت نمودند و به شهادت رسیدند.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به وجود برخی جریان های سیاسی مذهبی نما که با هدف مقابله با جریان حاکم، دین را دستاویز توطئه های خود قرار می دهند، اذعان داشت: گاهی این جریانات که  نام مسلمان را نیز بر خود می گذارند، تحت حمایت رژیم صهیونیستی قرار دارند و بر اساس تمایلات آنان حرکت می نمایند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، پذیرای پیروان همه مذاهب و ادیان الهی است؛ اما هر جریانی که به نام مذهب و آیینی، در برابر حکومت برخاسته از انتخاب مردم قد علم نماید، از نظر ما باطل بوده و مشروعیتی ندارد و با آن برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، با اشاره به تنوع قومی و ملیتی جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: اقوام عرب، فارس، ترک، کرد، بلوچ و ... در ایران پهناور با صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی کرده  و بدون هیچ محدودیتی، در مناصب و جایگاه های مختلف فعالیت می نمایند. در مجلس شورای اسلامی نیز، نمایندگان شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و زرتشتی، حضور دارند.

وی، با اشاره به تبلیغات منفی دشمنان برای ضد اهل سنت نمایاندن جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: جامعةالمصطفی به عنوان یک دانشگاه اسلامی، در واحدهای خود در داخل و خارج کشور، پذیرای دانش پژوهان شیعه و سنی از همه مذاهب است و هر کدام بر اساس مذهب خود به تحصیل علوم دینی می پردازند. دانشجویان کالج اسلامی المصطفی در اندونزی نیز از مذاهب مختلف شیعه و سنی هستند.

جانشین  المصطفی، گفتگو با سایر ادیان و مذاهب بر اساس مشترکات را یک راهبرد قرآنی خواند و گفت: اعتقاد به خداوند سبحان، قدر مشترک ما با تمام ادیان الهی است و همین اشتراک محور گفتگو و تعامل میان جامعه المصطفی با پیروان سایر ادیان و مذاهب به شمار می آید.

وی، توطئه ایجاد دشمنی میان شیعه و سنی را متوجه همه کشورهای مسلمان و به ویژه اندونزی دانست و ابراز داشت: باید مواظب تندروهایی که از هر دین و مذهبی، به دنبال به هم ریختن اوضاع ممالک اسلامی هستند، بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، درپایان، ضمن آرزوی توفیق برای دولت و ملت اندونزی، اظهار داشت: امیدواریم مراکز علمی در اندونزی هر روز گسترش بیشتری یابد. هر چه تعداد مراکز علمی و دانشگاهی در اندونزی بیشتر شود، قطعا موجب رشد و ترقی این کشور خواهد بود. جامعه المصطفی نیز تلاش زیادی را برای گسترش فضای علمی در اندونزی داشته و دانشگاه بزرگی را در این کشور راه اندازی نموده است.

در ادامه این دیدار، آقای ابومسلم خولانی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در قم و بازدید از جامعه المصطفی، ابراز داشت: هدف ما از سفر به ایران، دیدار با علما و مراکز علمی و دینی جمهوری اسلامی ایران است و بسیار خوشحالیم که امکان بازدید از جامعه المصطفی برای ما به وجود آمد.

وی، بهره مندی از تجربه جمهوری اسلامی در نحوه برخورد و تعامل دولت و مردم با اقلیت های دینی را یکی از اهداف سفر این هیئت برشمرد و گفت: تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در تعامل با اقلیت های دینی، الگوی بسیار مناسبی برای تدوین این بخش از قانون اساسی اندونزی، که میزبان اقلیت های مذهبی و دینی متعددی است، به شمار می آید.

آقای خولانی، با تاکید بر شباهت های ایران با اندونزی از جهت تنوع قومی و مذهبی، خاطرنشان ساخت: در هر دو کشور ایران و اندونزی، مسلمان در اکثریت مطلق هستند درحالی که پیروان سایر ادیان نیز در هر کشور حضور دارند. تنوع فراوان قومی و ملیتی نیز در هر دو کشور ایران و اندونزی، مشاهده می شود.

رئیس هیئت اعزامی وزارت دینی اندونزی، انتقال درست مفاهیم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به این کشور را هدف دوم این هیئت خواند و ابراز داشت: متاسفانه مکتب تشیع در اندونزی به درستی معرفی نشده است و تبلیغات به شدت منفی در این کشور بر ضد شیعیان صورت گرفته است. برای نمونه، برخی ادعا می کنند قرآن شیعیان با قرآن سایر مسلمانان متفاوت است؛ اما ما هم اکنون مشاهده می کنیم، تمام این ادعاها، دروغ و توطئه ای برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان اتباع مذاهب اسلامی است.

خولانی در پایان ابراز داشت: یکی از نکات بسیار دلنشین برای ما این بود که متوجه شدیم در ایران، علمای شیعه برای اهل سنت از واژه «اقلیت» استفاده نمی کنند و شیعه و سنی مسلمان و برابر  شمرده می شوند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha