یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 399266
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کتاب منظومه فکری امام خمینی

حوزه/ کتاب "منظومه فکری امام خمینی"(ره) به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از سوی سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این کتاب نشان می ‌دهد که منظومة فکری امام، بیانگر گفتمان و جریان فکری ـ فرهنگی ویژه ‌ای است که هم ادامه دهندة گفتمان فکری علمای گذشته است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر می ‌پردازد.

محوریت و هستة مرکزی این منظومه، (توحید) است و دربردارنده سه نظام بینشی و منشی و کنشی است، نظام کنشی یا اجتماعی بر اساس اهداف اجتماعی یعنی آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و تمدن تدوین شده است.

این کتاب درصدد است تا به مخاطب نشان دهد که منظومة فکری امام از نظامی هماهنگ برخوردار است؛ به گونه ‌ای که اجزای آن یک کل نظام ‌مند را تشکیل می ‌دهند.

منظومه فکری، مجموعه ‌ای نظام‌ مند، متشکل از اجزا و عناصر مرتبط و هدفمند، با محوریت هستة مرکزی، در عرصة نظام بینشی، منشی و کنشی است. نظام بینشی می ‌تواند دارای زیرنظام ‌های متعددی از جمله نظام‌ های معرفت ‌شناختی،‌ خداشناختی،‌ انسان ‌شناختی،‌ ولایت‌شناختی، اسلام‌شناختی، جهان ‌شناختی، جامعه ‌شناختی و... باشد.

نظام منشی و رفتاری بیانگر بایدها و نبایدهای ارزشی، اعم از اخلاقی، تربیتی، معنوی و ... است. نظام کنشی و اجتماعی نیز دربردارندة هست و نیست ‌ها و بایدها و نبایدهای اجتماعی است.

مجموعه نظام‌ های سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، قضایی، دفاعی ـ امنیتی و... از اجزای نظام کنشی و اجتماعی محسوب می‌ شوند.

این کتاب به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران در 964 صفحه و قیمت 50000 تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha