سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
سیره نبوی

حوزه/در دنیای مدرن خانواده متاسفانه دچار بحران فراوانی گردیده و حتی این مسئله در حال حاضر تبدیل به نگرانی شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین مهریزی در نشست علمی« خانواده وسیره نبوی(ص)» که عصر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد گفت: از نظر اسلام خانواده بحث مهم و گسترده  است و خانواده خود به مباحثی چون ارث و محرمیت قابل محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه  قرآن هم بر اهمیت بحث خانواده تاکید فراوانی کرده، همگان را به احترام به این بحث توجه داده ابراز داشت: از نظر اسلام  ، پیامبران(ع)  دارای خانواده بودند و آنها را به  نام خانواده می شناسند.
این محقق حوزوی با بیان اینکه اسلام زمانی که ابراهیم خلیل را معرفی می کند در درجه اول اهیمت خانواده او را مورد توجه قرار می دهد و در حقیقت گفتمان قرآن براساس اهمیت به خانواده  توجه داده شده افزود: در بحث  انسان کامل، اول خانواده و بعد جامعه دارای اهمیت است و این همان  گفتمانی است که در قرآن آمده است.
حجت الاسلام و المسلمین مهریزی افزود: در دنیای مدرن خانواده متاسفانه دچار بحران فراوانی گردیده و حتی این مسئله در حال حاضر تبدیل به نگرانی شده است.
وی بابیان اینکه بحث انسجام اجتماعی در ارتباط بابحث خانواده است عنوان کرد: در حال حاضر بحران خانواده جهانی شده و عدم ازدواج  شوق ورغبت نداشتن به تشکیل خانواده از جمله مشکلات بحث خانواده است.
این محقق حوزوی بیان داشت: خانواده در آموزه های دینی برای این است که نسل ادامه یابد، انسان به آرامش برسد، حیات نسل ادامه یابد و  مشارکت در جامعه  ادامه پیدا کند.
*تنها با ازدواج است که نیمی از دین حفظ می شود 

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی گفت: در روایات آمده که  با ازدواج است که نصف دین کامل می شود و این امر تنها با تشکیل خانواده میسر است.
این محقق اظهار داشت: والدین رکن مهم خانواده است  و در روایاتی از پیامبر(ص) درباره تکریم خانواده  و والدین  مباحث زیادی بیان شده و  همه اینها نشان از اهمیت بحث خانواده و احترام به والدین و ازدواج را دارد.
این پژوهشگر عنوان کرد: متاسفانه سن ازدواج به بالای 30 سال رسیده و این برخلاف آموزه های دین است و باید برای این مسئله فکری کرد.

*عوامل بالارفتن سن ازدواج

وی افزود: عدم ازدواج ناشی ازمسائلی همچون  عدم اشتغال و عدم مسئولیت پذیری و فرهنگ و توقعات نابجا و زیاد اززندگی  است.
 دکتر  قاسم جوادی استاد سیره و تاریخ در ادامه این نشست با بیان اینکه در سنت پیامبر(ص) چه مسائلی باید رعایت شود  ابراز داشت: قرآن زمانی که خصوصیت  پیامبر(ص) را ذکر می کند او را بشر معرفی می کند که به آن وحی شده، ولی فکر انسان های آن زمان چیز دیگری بود که فکر می کردند او  تنها فرشته است که به او وحی می شود.
وی بیان داشت: پیامبر(ص) سیره اش این است که اصرار دارد  به بشر بفهماند "من دراین حال که بُعد معنوی دارم  و ملکوت هستم بُعد جسمی هم دارم ومانند شما انسانها هستم می خوابم، زندگی، ازدواج می کنم و بالاخره از دنیا خواهم رفت".
این محقق دانشگاهی در پایان گفت: این نگاه با کمی متفاوت تر در حضرت علی(ع) نیز بود که وحی به ایشان نمی شد، ولی  ملکی و ملکوتی بود و در عین حال همه تلاش خود را برای زندگی سالم و بهتر زندگی کردن، بهتر عبادت کردن ، بهتر تربیت نمودن و  اتحاد بیشتر به کار می گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha