یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه، آموزشِ پژوهش محور را از جمله ضروری ترین مباحث در حوزه برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار داشت: شاکله اصلی حوزه علمیه بر اساس متون است؛ به این معنا که ما متن محور هستیم و متن ما قرآن و حدیث است که هر دو پژوهش جدی می خواهد.

وی افزود: اساساً در فقه این بحث مهم را داریم که فقیه نمی تواند، فتوا دهد، مگر بعد از این که آن قدر دنبال ادله بگردد، یعنی پژوهش کند و بعد از یأس از پیدا شدن دلیل می تواند مراجعه به فلان اصل نماید؛ این سخن بدان است که باید به طور جدی به پژوهش بپردازد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: از این رو آنچه مسلم است این که اساس کار حوزه با پژوهش در هم تنیده شده و تفقه در دین بر اساس آیه نفر نیز تاکیدی است بر این موضوع که باید به طور عمیق به مباحث علمی پرداخت.

وی گفت: از سویی هویت و فلسفه وجودی حوزه ناظر به استنباط احکام است؛ یعنی رفتن به اعماق و غور کردن که خودش اساس کار پژوهش است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد همچنین تاکید کرد: البته آموزش ما هم باید این اهداف پژوهشی را تامین کند؛ لذا باید پژوهش محور باشد، چرا که اگر پژوهش در دل برنامه های آموزشی دیده نشود، هم آموزش و هم پژوهش در حوزه لنگ است .

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر ما چه در زمینه آموزش و چه پژوهش در حوزه با تعامل هایی که با معاونت پژوهش داریم، برنامه های خوبی در دست اقدام است که در آینده نزدیک نسبت به کم و کیف آن ها اطلاع رسانی صورت می گیرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha