یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 حجت الاسلام والمسلین سید جواد آیت اللهی

حوزه / امام جمعه موقت یزد گفت: اگر با توجه به آیه ۴۵سوره عنکبوت خداوند را شاهد بر اعمال و رفتار خود بدانیم و اعتقاد و یقین به بودن خداوند متعال داشته باشیم هیچگاه دچار عصیان نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ حجت الاسلام والمسلین سید جواد آیت اللهی در محفل انس با قرآن با بیان تبریک به مناسبت اعیاد پیش رو و فرا رسیدن هفته وحدت به تفسیر آیه 45سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ / آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى‏ داند چه مى ‏كنيد». خداوند با نزول این آیه برای پیامبر(ص)می خواهد ما انسان را آگاه سازد. مثلا با خواندن نهج البلاغه مشاهده می کنید که حضرت علی(ع)برای بیان مطالبی برای انسان ها ، آن را به فرزندان خود می گفتند تا دیگران نیز متوجه شوند.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت چند نکته را برای پیامبر(ص)بیان می کند که یکی از آنها قرآن و تلاوت آن است«اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ / آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان ». اینکه به حضرت پیامبر گفته می شود که قرآن بخوان نشان از اهمیت و عظمت قرآن و تلاوت آن است، همانگونه که خداوند متعال در آیه 88 سوره حجر می فرماید:«وَ لَقَدْ آتَيْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثاني‏ وَ الْقُرْآنَ الْعَظيمَ / و حقّا که تو را هفت آیه عظیم الشأن ( به نام سوره حمد ) دادیم که در هر نمازی حد اقل دو بار تکرار می شود و پاره ای از این کتاب است که آیاتش مفسّر یکدیگر است ، و قرآن بزرگ را ( به تو عطا کردیم )».

این محقق حوزوی بیان داشت: برخی از کتب را افراد برای دانستن آن باید علم کافی داشته باشند اما قرآن را همه مردم ، حتی شخص بی سواد هم می تواند فراگیرد و استفاده کند و در روایات نقل شده آمده است که در 10مورد، نگاه کردن ثواب دارد که یکی از آنها نگاه کردن به قرآن کریم است که انسان می تواند با نگاه کردن به آن ثواب کند و قرآن تنها کتابی است که هم تلاوت و قرائت آن ثواب دارد.

وی به اهمیت ذکر و یاد خدا اشاره کرد و افزود: دومین دستور خداوند در این آیه خواندن نماز است « وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ / و نماز را برپا دار كه نماز انسان را از كار زشت و ناپسند باز مى دارد». فایده نماز را خداوند اینگونه بیان می کند که نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد. پس اگر نماز را به پا می داریم و گناه هم انجام می دهیم نشان از اشکال در نماز ما انسان ها است. و سومین دستور خداوند« وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ / و قطعا ياد خدا بالاتر است» ، ذکر و یاد خداوند متعال و بلند مرتبه است که از نماز و قرآن نیز بالاتر و مهمتر می باشد.

این استاد  حوزه  یزد خاطر نشان کرد: در پایان آیه 45سوره عنکبوت آمده است که « وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ / و خدا مى‏ داند چه مى ‏كنيد». اگر همین جمله که خداوند ناظر بر اعمال و رفتار ما است را در نظر بگیریم هیچگاه به گمراهی و تباهی نخواهیم رفت ولی انسانها به وجود خداوند یقیق دارند اما از نظر اعتقادی و عمل، کارهای دیگری را انجام می دهند که شایسته و دلخواه خداوند نیست.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha