شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ در فضای حوزوی نباید مرزی میان مدیریت و طلاب وجود داشته باشد، در مراکز دینی بسیاری از فعالیت ها با همکاری طلاب پیگیری شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی،  امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه و آئین نکوداشت محققان این مجتمع، با بیان این که مجتمع آموزش عالی فقه مجتمع ذی قیمتی است و دستاوردهای آن در همه بخش ها گنجینه گرانبهایی را تشکیل داده است، اظهار داشت: همواره باید خدا را شاکر بوده، به این دستاوردها قانع نباشیم.

وی با بیان این که مجتمع آموزش عالی فقه، درخت تنومندی با شاخه و برگ های گسترده و میوه های شیرین در بسیاری از کشورهای جهان است، ابراز داشت: باید با مراقبت های روحی، اخلاقی و معنوی داشته های خود را حراست نموده، مسائل تربیتی و اخلاقی را بیش از پیش ارتقا دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اگر داشته های آدمی همراه با مراقبت و مواظبت نباشد، بر ضد آرمان های الهی به کار گرفته خواهد شد، خاطرنشان کرد: تولید روحیه استغنا از الله، غرور و دلبستگی به این دنیا مضرر خواهد بود. همواره باید توجه داشته باشیم که فاصله دنیای بلا و سعادت چندان طولانی نیست.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که علم های دنیایی از یک ماهیت مشخصی برخوردار هستند، اظهار داشت: جان آدمی در ارتباط با انگیزه ها و نگرش ها و در برخورد با فیزیک و دنیای بیرون به دو شکل ظهور و بروز پیدا می کند. اگر مراقبت نکنیم، علم های دنیوی، ما را به سمت سر مستی غیر صحیح هدایت می کند.

وی به بیان این که انگیزه ها و نگرش ها به نعت های الهی روح اهریمنی و یا روح الهی می بخشد، خاطرنشان کرد: اگر همه پیشرفت های علمی و معنوی فارغ از روح ایمانی و هویت رحمانی و الهی باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

آیت الله اعرافی بر تقویت روز به روز ابعاد معنوی و الهی تأکید نمود و ابراز داشت: به لحاظ حجم تولید و انباشت دانش، فقه نخستین مؤلفه مهم مراکز دینی است؛ مجتمع آموزش عالی فقه نیز در این راستا ضمن گسترش مرزهای دانشی فقه، گام های مهمی را در این مسیر برداشته است.

 عضو شورای عالی حوزه تأکید کرد: باید با تکیه بر گروه ها، اساتید، طلاب، فضلا و انجمن های علمی، همواره در مسیر طی شده بازخوانی نموده، دائما مرزهای دانشی فقه را به پیش ببریم.

مدیر حوزه های علمیه بر عمق بخشی به دانش های فقهی تاکید کرد و ابراز داشت: در عمق بخشی به رشته های تخصصی و گسترش تحقیقات در آنها، باید قدم های جدی تری برداشته شود.

وی توجه به سطح پنج حوزه، در مجتمع آموزش عالی فقه را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: خروجی سطح 5 جامعه المصطفی، باید میراث داران حوزه های علمیه برای انتقال دانش الهی به جای جای جهان هستی باشند.

رئیس جامعه المصطفی مجموعه های حدیثی تخصصی را یکی از ملزومات فعالیتی مجتمع آموزش عالی فقه عنوان کرد و اذعان داشت: باید منظومه های فقهی شبیه به وسائل شیعه، برای عرصه های تخصصی فقه، ترسیم شود؛ این مهم را می توان حتی به صورت کلان پروژه ای هدفمند ترسیم نمود.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که انجمن های علمی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه، از ظرفیت فوق العاده ای برخوردار هستند، یادآور شد: انجمن های علمی با برگزاری همایش ها، نشست ها، پی گیری تحقیقات و پروژه ها و نیز تأسیس مجلات و سایت های اینترنتی، عرصه های جدیدی را برای پویایی پژوهش باز نموده اند؛ محتوای انجمن های علمی باید از عمیق بیشتری برخودار باشد.

وی با تأکید بر این که باید با نگاه مقارن مذهبی، رشته های تخصصی را قوی تر نمود، خاطرنشان کرد: باید نگاه مقارن در عرصه های مختلف فقهی، حقوقی، ادیانی و سیاسی رشته ها و تحقیقات ما نمود پیدا کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید توجه بیشتری به عمق پایان نامه های تخصصی داشته باشیم، اذعان داشت: باید ضمن اهتمام به حرف نو و جدید و ارتقاء پژوهش ها، محتوای قابل عرضه ای را برای تمام دنیا تهیه نماییم، این مهم نیازمند همکاری همه برنامه ریزان و فعالان عرصه پژوهش است.

امام جمعه قم با بیان این که طلاب باید همراه و همکار کاروان مدیریتی مراکز حوزوی باشند، اظهار داشت: در فضای حوزوی نباید مرزی میان مدیریت و طلاب وجود داشته باشد، در مراکز دینی بسیاری از فعالیت ها با همکاری طلاب پیگیری شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که جامعه المصطفی علی رغم دغدغه و مشکلات، در بحث های نرم افزاری و سخت افزاری قدم های بسیار بزرگی برداشته است، اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی فقه یادگار بزرگان و علمای حوزه های دینی بوده، از رونق معنوی خاصی برخودار است.

گفتنی است؛ در ابتدای این مراسم، کتابخانه تخصصی مجتمع آموزش عالی فقه، افتتاح شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha