شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 403462
۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کتاب روحانیت و سیاست

حوزه/ چاپ دوم کتاب "روحانیت و سیاست مسائل و پیامدها" اثر عبدالوهاب فراتی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده به موضوع «آسیب شناسی روحانیت و سیاست» می پردازد.

کتاب در پنج فصل به دنبال پاسخ به این پرسش است که روحانیت چه کارکردها و ساختاری دارد و چه پیامدهایی بر کارکرد و سازمان روحانیت مترتب است.

عناوین فصل های پنج گانه شامل: «کلیات و تمهیدات نظری»، «روحانیت؛ وظایف و کارکردها»، «تجربه مشارکت روحانیت در قدرت؛ تفسیرها و قرائت ها»، «روحانیت و تصدی گری سیاسی؛ آسیب ها و پیامدها» و «الگوی روابط روحانیت و حکومت اسلامی» می باشد.

روحانیت در شیعه، برخلاف روحانیت در مسیحیت، نهاد متولی دین نیست؛ بلکه نهاد تخصصی و کارشناسی دین است. اقتدار دین بیشتر برخاسته از اقتدار نصوص دینی است که هدایتگر و فعال ساز حاملان نص است. بدین لحاظ، روحانیت شیعه نمی تواند نهادی در حاشیه باشد: یا در قدرت است یا در سپهر سیاست.

همچنین، نهاد روحانیت نمی تواند غیرسیاسی بماند: روحانیت بنا به نسبتی که با نص اسلامی دارد، همواره خود را مسئول می داند و برحسب موقعیت تاریخی، ممکن است رسالت یا وظیفه ای جدید بر کارکردهای سنتی و اصیل خویش بیفزاید و نیز بنا به آنچه تکلیف شرعی می داند، در کلیت نظام سیاسی مشارکت کند و این گونه، به تصدیگری سیاسی بپردازد. تجربه انقلاب اسلامی  و سه دهه حضور روحانیان در قدرت نشان می دهد که آنان از بسیاری ظرفیت ها و امکانات فکری و نهادی خویش در اداره جامعه آگاه شده اند، با این همه، آسیب های فراروی روحانیان وکارکردها و ساختار و مدنیت سازمان آنان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به پایگاه اطلاع رسانی: http://poiict.org مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha