پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
محمد قهرمانی، تهیه‌کننده سینما

حوزه/ برنامه‌های نوروزی سیما به نظرم نوعی دلزدگی به وجود آورده است، چون زمان سال تحویل در اکثر شبکه‌ها، میهمانانی که دعوت شده بودند جملگی از بازیگران یا هنرمندان بودند.

محمد قهرمانی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های مختلف سیما را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: قبل از آغاز سخنم می‌خواهم حتماً این نکته را بیان کنم که گفته‌های من تنها نظرات شخصی من است، برای همین شاید عده‌ای آن را بپسندند و برخی دیگر با آن موافق نباشد.

وی افزود: برنامه‌های نوروزی سیما به نظرم نوعی دلزدگی برای من و خانواده‌ام به وجود آورده است، چون زمان سال تحویل در اکثر شبکه‌ها، میهمانانی که دعوت شده بودند جملگی از بازیگران یا هنرمندان بودند، همین وضعیت این سوال را برای ما پیش آورده بود که آیا در جامعه فعلی ما چیز جذاب‌تری وجود ندارد که تنها باید این قشر میهمان شبکه‌های مختلف سیما باشند.

این هنرمند عرصه سینما بیان داشت: این نقد من مسلماً از روی غرض ورزی نیست، چون خودم نیز اهالی هنر هستم، اما باید در قبال اینگونه موضوعات واقع‌نگر بود، هرچند ممکن است عده‌ای بگویند که دعوت از هنرمندان اهرمی برای جذب مخاطب است، چون این قشر جذابیت عام دارند. این نکته پسندیده و درست است، اما مطمئناً اقشار دیگری نیز وجود دارند که برای مردم همان جذابیت را دارا هستند. در حقیقت می‌توان ادعا کرد که توجه به بازیگران دم دست‌ترین مسیر برای جذب تماشاگر است که کمتر در خود نکات آموزنده و مفید دارد.

تهیه‌کننده فیلم «فرشتگان قصاب» پیشنهاد کرد: به نظرم اگر در برنامه‌های نوروزی سیما چند شبکه، برنامه‌های خود را به روی موضوعات دیگر متمرکز می‌کردند جذابیت بیشتری برای آن برنامه‌ها می‌شد متصور بود. برای مثال بهتر بود  یکی از شبکه‌ها به معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف کشورمان توجه کند تا مردم به آیین‌ها و سنت‌های نوروز  در سراسر کشور آشنا شوند. این اقدام به نوعی سبب می‌شود، سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیز در برنامه‌های نمایشی سیما جای خود را داشته باشد، همچنین می‌شد در یک شبکه از خانواده‌های مدافعان حرم دعوت شود تا مردم بدانند خانواده‌هایی که عزیزانشان در راه دفاع از حرم جان خود را از دست داده اند،چگونه نوروز را جشن می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که سیما برای جذب تماشاگر کار سختی را در پیش دارد، چون مجبور است برای حفظ تماشاگر از چهره‌های مردم‌پسند استفاده کنند به ویژه که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره با هزینه‌های بسیار، سعی دارد به واسطه زرق و برق‌های صحنه‌ای مردم را به سمت خود جذب کنند،گفت: گفته‌های من به این معنا نبود که برنامه‌های ساده و کم خرج تولید کنیم، چون کاملاً مشخص است در شرایطی که دشمن به روی جنگ نرم هزینه بسیار کرده ما نیز باید پرقدرت در این عرصه ظاهر شویم. این نکته را بیان کردم تا بگویم برای تبلیغ آموزه‌های ارزشی نیز می‌توان جذابیت عام ایجاد کرد، تنها کافیست کمی به خود زحمت داده و با کار کارشناسی و تحقیقی راه‌های جدید و زیبا را بیان ارزش‌های در سیما پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره سریال‌های نوروزی سیما نیز چنین اظهار نظر کرد: من سریال‌ها را به طور کامل ندیده‌ام، اما چند قسمت از «علی‌البدل» را که تماشا کردم آن را کاری اجتماعی دیدم که در پس ظاهر طنز، نقدهای‌هایی نیز مطرح می‌کند. این رویکرد در جای خود پسندیده است، البته مرز بین نقد با زبان طنز با لودگی خیلی باریک است، اما خوشبختانه سرویس مقدم کارگردان سریال به خوبی از عهده آن بر آماده و ما شاهد کاری خوب هستیم.

این تهیه‌کننده درباره فیلم‌های سینمایی که قرار است در این ایام روی آنتن برود نیز اینگونه اظهار نظر کرد: بیشتر فیلم‌هایی که در این ایام روی آنتن می‌رود فیلم‌های خارجی است و کمتر از فیلم‌های سینمایی ایرانی در تلویزیون استفاده می‌شود! این رویکرد به هیچ وجه نمی‌تواند حرکتی در جهت حمایت از سینمای کشورمان باسد، برای همین امیدوارم در سال‌های بعد سیما بیشتر به فیلم‌های ایرانی توجه کند، چون به واسطه این اقدام هم آمار مخاطبان خود را بالا می‌برد هم اینکه به رونق سینما کمک می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جایگاه شعار سال نیز در تولیدات سیما اظهار کرد: تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر می‌تواند ابزاری مهم در اشاعه موضوعات ارزشی در جامعه باشد. در همین راستا شعار سال نیز یکی مفاهیمی است که می‌تواند در برنامه‌های سیما مد نظر قرار گیرد که در اولین قدم، پخش فیلم‌های سینمای کشورمان به نوعی توجه به شعار سال است.

این تهیه کننده در پایان سخنانش گفت: البته نباید از این نکته غافل بود که به هر شکل ممکن برنامه‌های سیما روی آنتن رود نقدهایی به آن وارد می‌شود، برای همین نمی‌شود همیشه درباره آن آرمانی اظهار نظر کرد، پس نکاتی که بیان کردم حتماً از دید مسئولان سیما نیز مغفول نمانده، اما باید تلاش خود را برای بهتر کردن شرایط بیش از گذشته کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha