شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پیش کنگره توسعه و تعالی علوم برپایه عقلانیت وحیانی

حوزه: نشست علمی توسعه و تعالی علم سیاست و اخلاق امروز با حضور اندیشمندان حوزوی ودانشگاهی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پیش کنگره ،«کنگره بین‎المللی توسعه و تعالی علوم برپایه عقلانیت وحیانی برپایه اندیشه‎های آیت‎الله‎العظمی جوادی آملی» با عنوان «توسعه و تعالی علم سیاست و اخلاق»،  امروز با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

اولین سخنران این نشست علمی حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی بود که در سخنانی گفت: عقلانیت وحیانی نه کاستی ها و نقص های عقلانیت سنتی دارد و نه اینکه عیب ها و نقص هایی که برای عقلانیت مدرن شمرده می شود را برخوردار است بلکه عقلانیت وحیانی شیوه جامع و کاملی است که برای درک صحیح از علم و توسعه و تکامل او در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در عقلانیت سنتی، منبعی به نام نقل بیان شده است که همان کتاب و سنت است و این منبع در حقیقت تنها منبع معرفتی است که بایستی تلاش و کوشش کرد و علم را در حوزههای مختلف از این نقل به درآورد و برای نیازهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و... از آن بهره گرفت.

سخنرانی حجت‎الاسلام والمسلمین علیزاده از محققین حوزه بخش دیگری از این برنامه بود که در سخنانی گفت: پیدایش علم نیز مبتنی بر یک سری از مبانی است که اگر این پایه ها محقق شود علم را نورانی می کند؛ اگر علم به معنای واقعی و با توجه به کارکردهای مهمی که در عرصه های مختلف دارد، نیازمند یک شیوه معرفتی شایسته و مناسب است.

وی تصریح کرد: عقلانیت وحیانی یک شیوه معرفتی و یک منهج و راه و روشی است تا اینکه یک علم اصیل که پایه هر خیری است شکل بگیرد؛ علم و توسعه و تعالی نیازمند تعریف و توصیف دارد که در این نشست‌های علمی باید در این خصوص بحث شود ولی آنگه بیش از پیش باید مورد توجه واقع شود واژه عقلانیت وحیانی است.

در ادامه دکتر علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران نیز به ارایه مباحث خود پیرامون نگاه غربیان در زمینه عقل گرایی و نگرش سیاسی و فلسفه سیاسی پرداخت و در ادامه، به تشریح و مقایسه این مبانی با مبانی دینی پرداخت.

در پایان نیز حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: تمایزی که علامه جوادی آملی بین انسان شناسی متعالی و متدانی مطرح کردند نقطه شروع بسیار خوبی است که اساسا می تواند نقطه آغاز خوبی برای اصلاح علوم انسانی ما باشد و اگر این مراحل طی شود تعاریفی چون امنیت تعریف می شود؛ در زمینه امنیت باید تهدیداتی که وجوه مادی و اخروی انسانی را تهدید می کند را شناسایی و برطرف کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha