جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: بسیاری از این نوع روایات مبنای ما در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی و رفتارهایمان است؛ لذا دستیابی به منابع دقیق تاریخی و سنجش و ارزیابی صحیح آن مسئله مهمی است که می‌تواند در موضوعات سیاسی و اجتماعی از جمله در بحث علوم انسانی موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  محمدهادی یوسفی غروی امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) گفت: برای رسیدن به حقیقت و تحلیل درست وقایع باید به مطالب دقیق تاریخی توجه کنیم.

وی افزود: در نهج‌البلاغه کنونی آمده است که وقتی عثمان به قتل رسید مردم سراغ امام علی(ع) رفتند ولی ایشان فرمود که سراغ فرد دیگری بروید زیرا وزیر بودن من برای شما بهتر از حکمرانی است.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که  این مسئله در هیچ منبع تاریخی جز تاریخ طبری و از طریق فردی به نام سیف بن عمر تمیمی روایت نشده است بیان کرد: این فرد نیز از زنادقه بوده و در شمار ۱۵۰ صحابی دروغینی است که علامه عسکری شناسایی کرده است لذا اساس این مسئله بنیاد درست و صحیحی ندارد.

وی تصریح کرد: کسانی که بعد از ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه شرح نوشته‌اند در زمینه اسانید آن کار تحقیقی نکرده‌اند؛ مبنای جمع‌آوری نهج البلاغه، نوشتن کتاب خصائص الائمه(ع) توسط سیدرضی و به دنبال حادثه‌ای که اتفاق افتاده و ایشان بر ضرورت جمع‌آوری آن پی برد رخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی افزود: ایشان این کتاب را در مدرسه خود تدریس کرد و سپس مبنایی برای جمع‌آوری نهج‌البلاغه در سه بخش مذکور شد؛ البته وی تنها موفق به نوشتن خصائص امام علی(ع) شد و اجل برای نوشتن مابقی ائمه به او مهلت نداد.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از مسایل خاص و قابل تامل دیگر در خصوص اثر سیدرضی در خصوص خطبه شقشقیه است که اساسا این به صورت خطبه ایراد نشده بود و در مجلسی خصوصی از سوی حضرت و برای درد دل بیان شده بوده است.

وی گفت: البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که سیدرضی معصوم نبوده و قطعا ممکن است اشتباهاتی نیز در کار او دیده شود؛ در خصوص نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل نیز  نقلی قابل تامل و ظاهرا اشتباه از سید رضی به شم می خورد؛ در برخی روایات داریم وقتی عقیل از مدینه به کوفه رفت امام از او پذیرایی کرد و دستور داد تا برای او ۴۰۰ درهم لباس بخرند؛ لذا در کیفیت عرض حاجت عقیل و برخورد امام روایات مختلف است و نحوه برخورد خشن امام با او در بسیاری از روایات وجود ندارد از طرفی این روایت چون اشکالات متنی دارد و راوی آن یعنی مفضل بن عمر نیز مورد اختلاف در توثیق است قابل اعتنا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین  محمدهادی یوسفی غروی بیان کرد: کتاب دوجلدی سیمای ۱۲ امام در میراث مکتوب اهل بیت(ع) به دنبال پرکرد خلاهای موجود بود که این نقاط نیز با تحقیقات دقیق مقایسه ای حل شود.

وی گفت: بسیاری از این نوع روایات مبنای ما در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی و رفتارهایمان است؛ لذا دستیابی به منابع دقیق تاریخی و سنجش و ارزیابی صحیح آن مسئله مهمی است که می‌تواند در موضوعات سیاسی و اجتماعی از جمله در بحث علوم انسانی موثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha