جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
سیدعباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از استعداد و ظرفیت های حوزه و روحانیت شناخت دارم، گفت: امیدوارم در حوزه "فرهنگ و دین و حیطه های هشت گانه" و در بخش "منظرها، نظرها، عمل ها و فعالیت ها" نقطه اتصالی خوبی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه و روحانیت شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سید عباس صالحی عصر امروز در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، حضور در محضر علمای دین در هفته دولت از توفیقات بنده بود، اظهار داشت: امیدوارم مسئولیت بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصتی برای خدمت بیشتر به فرهنگ، اسلام و تشیع و معارف اهلبیت(ع) باشد.

وی با بیان اینکه بنده خودم را از لحاظ خانوادگی، شخصیت وجودی و سابقه کاری فرزند حوزه می دانم، تصریح کرد: بنده از یازده سالگی وارد فضای حوزه علمیه مشهد و از سال 1360 وارد قم شدم؛ در این دوران پیوسته در قم و مشهد رفت و آمد داشتم و افتخار شاگردی حوزه امام صادق(ع) را دارم و با این نشان مفتخریم که خداوند همچنان ما را در این راه حفاظت و صیانت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به طور طبیعی ایفای نقش در جایگاه مسئولیت در نظام اسلامی بسیار خطیر است، تصریح کرد: مسئولیت در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگینی مضاعف دارد و با خیلی از مسائل در ارتباط است و  انسان این حس را دارد که در مسیر حرکت با لغزش مواجه نشود.

صالحی با بیان اینکه نیازمند دعا و رهنمودهای مراجع عظم تقلید و بزرگان دین هستیم، ابراز داشت: خدا شاهد است هیچ میلی در پذیرش مسئولیت وزارت نداشتم و فقط با نگاهی که شاید بتوان خدمت کرد، وارد این وادی شدم؛ در ابتدای پذیرش مسئولیت خدا را شاکر هستم توفیق تشرف به قم، زیارت مرقد حضرت معصومه(ص) و دیدار با بزرگان دین حاصل شد و امیدوارم در ابتدای راه توشه ای برای خود برداریم.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشت حوزه فعالیت دارد، تصریح کرد: حوزه نخست، "حوزه دین" است؛ بخشی از مجموعه های ارشاد نظیر معاونت قرآن و عترت، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت، کانون فرهنگی هنری مساجد و بنیاد امام رضا(ع) در این حوزه به طور مستقیم فعالیت دارند.    

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه دوم فعالیت ارشاد در بخش "فرهنگ" است، گفت: معاونت فرهنگی، حوزه ادبیات، صنعت چاپ، فرهنگ اقوام ایرانی، نهاد کتابخانه های عمومی، انجمن مفاخر فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی کشور از جمله مجموعه های ارشاد در حوزه فرهنگ هستند.

صالحی با بیان اینکه سومین حوزه فعالیت کاری ارشاد در زمینه "هنر و سینماست"، گفت: این وزارتخانه دارای معاونت هنری و سینمایی است؛ معاونت هنری در سه شاخه هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی فعالیت دارد.        

وی افزود: حوزه چهارم فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش "رسانه، مطبوعات و فضای مجازی" است که معاونت مطبوعاتی، مرکز رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و بازی های رایانه ای را شامل می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه پنجم در این وزارتخانه در زمینه "آموزش و پژوهش" است، تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بخشی از طرح های ملی را دنبال می کند؛ همچنین مرکز آموزش های علمی کاربردی فرهنگی و هنر ده هزار دانشجو در سطح کاردانی و کارشناسی دارد.

صالحی با بیان اینکه حوزه ششم فعالیت های وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی را "فعالیت های فرهنگی خارج از کشور" تشکیل می دهد، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از سازمان های وابسته به ارشاد است.

وی همچنین به حوزه حمایتی ارشاد اشاره داشت و گفت: صندوق هنر به بیمه فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی می پردازد؛ شورای ارزشیابی هنرمندان نیز مدارج معادل مدرک را به هنرمندانی که مدرک ندارند، اعطا می کند؛ همچنین ارشاد به موسسات فرهنگی تک منظوره و چندمنظوره برای فعالیت های فرهنگی در صحنه مردمی مجوز اعطاء می کند.       

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزرات خانه دارای یک تشکیلات بسیار مکثر و متنوع است، گفت: گاهی ممکن است یک تصویر تقلیل گرایانه اتفاق بیافتد که ارشاد فقط فلان فعالیت را دارد و اگر حاشیه ای پیدا کند، یعنی کل ارشاد مشکل دارد؛ ارشاد یک مجموعه ای است که دارای هشت حوزه گسترده می باشد و دامنه، عمق و گستره مسئولیت بسیار سنگین است.  

صالحی با بیان اینکه از استعداد و ظرفیت های حوزه و روحانیت شناخت دارم، گفت: باور داریم به اینکه حوزه های علمیه در هشت محور فعالیت کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت های قابل توجهی دارد.

وی تصریح کرد: در دوران خدمت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یک اتاق فکری با حضور فضلای حوزه داشتیم و با زحمت این عزیزان بود که از این چهارسال به خوبی عبور کردیم و امروز نیز که مسئولیت سنگین تر شده است، دوستان خوب ما در حوزه فراوان هستند و به همراهی این عزیزان امیدوار هستیم.

وی افزود: امیدوارم در حوزه "فرهنگ و دین و حیطه های هشت گانه" و در بخش "منظرها، نظرها، عمل ها و فعالیت ها" نقطه اتصالی خوبی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه و روحانیت شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با گویش های حوزه آشنا هستم، گفت:  بنده زمانی که به قم آمدم تعداد محدودی دست به قلم بودند اما امروز در دهه نود شاهد رویش های ارزشمندی در حوزه های علمیه هستیم و فضای پدید آمده در حوزه می تواند فرصتی باشد که از ظرفیت حوزه های علمیه بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha