یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام خاموشی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان این که طلبه باید مجهز به علم تفقّه در دین باشد، گفت: طلاب و روحانیون باید برای فهم دین تلاش نموده و همچون علمای گذشته به سواد علمی خود عمق ببخشند و از مکتب اهل بیت(علهیم السلام) دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران، با بیان این که بحث تفکر صحیح دینی از مسائل مهم عصر حاضر است، اظهار داشت: قبلاً وقتی شبهات اخلاقی، اعتقادی و نظایر آن ها در جامعه مطرح می شد علمای دین در قالب کتابچه هایی به آن‌ها پاسخ می دادند. ولی جامعه امروز با شبهات سهمگینی روبرو است و این طلاب و روحانیون هستند که باید خود را آماده پاسخ به شبهات فکری و اعتقادی جامعه کنند.

وی با اشاره به تفکرات انحرافی داعش و خسارات آن به جهان اسلام، گفت: این گروه تروریستی و منحرف به نام دین، مؤمنین به اهل بیت(علیهم السلام) را شهید می کنند، و با جهالت و به دروغ تشیع را به تحریف قرآن متهم می کنند! و یا شیعه را به قبر پرستی و شرک متهم می کنند!

تولیت مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) تهران ادامه داد: سرویس های جاسوسی دشمنان با ایجاد گروه هایی مثل داعش و شبهه افکنی در صدد نابودی اسلام ناب محمدی(ص) هستند. از این رو ما وظیفه داریم بخشی از این حرف ها را در قالب شبهات دینی پاسخ دهیم و روشنگری داشته باشیم تا نتوانند یار کشی کنند. و در عرصه نبرد نیز باید مثل شهید حججی در مقابل زیاده خواهی های آنان ایستاد.

وی با بیان این که در امر تبلیغ باید حکیمانه و با دقت عمل کرد، افزود: طلاب در قبال شبهاتی که گروه های انحرافی مثل داعش در جامعه ایجاد می کنند، باید این شبهات را موشکافانه مورد بررسی قرار داده و پاسخی حکیمانه به آن ها بدهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان داشت: برخی مواقع در مواجه با انحراف باید قاطعانه عمل کرد. امام صادق(ع) مي ‏فرمايد؛ گروهي نزد اميرالمؤمنين(ع) رسيدند و گفتند «السّلام عليک يا ربّنا؛ سلام بر تو اي پروردگار ما!» آن حضرت از آنان خواست که از اين عقيده و گفتار خود توبه کنند ولي نصيحت امام(ع) در آنان اثر نکرد و آنان توبه نکردند. در اصطلاح فقهی به این گروه غُلات می گویند.

وی ادامه داد: سپس حضرت فرمان داد دو گودال در کنار هم حفر کردند و آن‌ها را به وسيله گودالي به هم وصل کردند. آن گاه اين غُلات را در يکي از گودال‏ها قرار داد و در ديگري آتشي برافروخت، کسانی که توبه کردند از گودال خارج شدند و آن ها که توبه نکردند بر اثر دود ناشي از آتش مُردند.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان این که طلبه باید مجهز به علم تفقّه در دین باشد، گفت: طلاب باید برای فهم دین تلاش نموده و همچون علمای گذشته به سواد علمی خود عمق ببخشند و از مکتب اهل بیت(علهیم السلام) دفاع کنند.

وی با بیان این که پژوهش محوری در مطالعات علمی طلاب باید مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: از ویژگی های مهم طلبه، با سواد بودن او است، و چنانچه مدارج علمی حوزوی، عمق و فهم علمی نداشته باشد رنگ خواهد باخت. از این رو تفقه در دین و مسلط بودن به استدلال علمی، شاخصه های مهم برای طلاب می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان خطاب به طلاب، گفت: تقوا و داشتن اخلاق حسنه و نیکو از دیگر ویژگی های مهم طلبه است، و چنانچه طلبه‌ای بخواهد در جامعه اثرگذار باشد باید این ویژگی ها را دارا باشد. و آیه شریفه «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا» به دو ویژگی مهم تقوا و توکل به خدا اشاره می‌کند که باید مورد توجه طلاب واقع شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha