شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ امام جمعه کربلا گفت: مرجعیتی که همواره بر لزوم حفظ وحدت عراق تأکید کرده است از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به قانون اساسی عراق پایبند باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از رسانه ها حجت الاسلام سید احمد الصافی نماینده آیت الله سیستانی و امام جمعه کربلاء ضمن اعلام مخالفت با جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق، تصریح کرد: جدایی طلبی، حاکمیت ملی عراق را با مخاطره مواجه می سازد.

بر اساس این گزارش، وی ضمن ابراز تأسف از تلاش ها برای تجزیه عراق و جدایی بخشی از شمال این کشور، اظهار داشت: نسبت به هرگونه اقدامی که تمامیت ارضی کشور را به مخاطره انداخته و به وحدت ملی کشور ضربه بزند، هشدار می دهیم.

الصافی همچنین تصریح کرد: می خواهند بخشی از شمال عراق را جدا کرده و کشور مستقل ایجاد کنند.

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه یادآور شد: همه باید به قانون اساسی پایبند باشند.

وی افزود: برداشتن گام های جدایی طلبانه و تلاش برای جدایی طلبی در نهایت عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت که دامان هموطنان کُرد را خواهد گرفت.

الصافی تأکید کرد: جدایی طلبی منجر به آن خواهد شد که طرف های بین المللی برای پیاده سازی اهداف خود در عراق، در امور داخلی کشور مداخله کنند.

نماینده آیت الله سیستانی ادامه داد: تحولات سیاسی عراق نباید بر روابط مستحکم و عمیق میان اعراب، ترکمان ها و کردهای عراق تأثیر منفی بگذارد.

وی گفت: مردم عراق تازه از محنت تروریسم داعشی بیرون آمده و به لطف فداکاری‌های نیروهای عراقی در حال عبور از آن هستند که متأسفانه با محنت جدیدی درباره تلاش برخی برای تجزیه کشور و جدا کردن شمال از آن مواجه شدند.

وی افزود: مرجعیتی که همواره بر لزوم حفظ وحدت عراق تأکید کرده است و برای از بین بردن طایفه‌گرایی و قومی‌گرایی تلاش زیادی کرده از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به قانون اساسی عراق پایبند بوده و به دادگاه فدرال رجوع کرده و به احکام آن پایبند باشند.

الصافی از مسؤولان اقلیم کردستان عراق خواست برای حل مسائل مورد اختلاف به قانون اساسی رجوع کنند.

وی افزود: این مساله زمینه را برای مداخله بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امور عراق برای اجرای دستورکار و منافعشان فراهم آورده است.

وی گفت: نباید به تحولات اخیر سیاسی اجازه داد که تأثیر منفی بر روابط مستحکم بین اعراب و ترکمان و کرد و غیره بگذارند و باید از هر اقدامی که به همبستگی ملی لطمه می‌زند، خودداری کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha