یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ با وجود همه مشکلات، لازم است با نگاه به افق های بلند، برای پیشرفت حوزه های علمیه و رسیدن به چشم انداز بلند فعالیت کرد و دائما مسائل اخلاقی و روحی را در جامعه گسترش داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دومین روز، دومین همایش فنآوری اطلاعات حوزه های علمیه با حضور رابطین فنآوری حوزه های علمیه  که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در جمکران قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: مرکز فنآوری با وجود همه مشکلات اما باصلابت درحال فعالیت است و ایده های مختلفی که درحوزه  ایجاد شد، نقش فنآوری اطلاعات بسیار اثر گذار است.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: با وجود همه مشکلات لازم با نگاه به افق های بلند، برای پیشرفت حوزه های علمیه و رسیدن به چشم انداز بلند فعالیت کرد و دائم مسائل اخلاقی و روحی را گسترش داد.

وی افزود: با وجود همه مشکلات، اما با داشتن همت بلند و اراده قوی می توان به خواسته های بلند رسید و دست پیدا کرد.

امام جمعه قم اظهار داشت: نکته بعدی بحث فضای مجازی است. در آینده فنآوری اطلاعات و هوش های مصنوعی تمام ابعاد و ساحت های زندگی بشریت را دچار دگرگونی می کند، یعنی فنآوری روحی در سایر ابزارها  است. فنآوری را نباید در کنار سایر مسائل نگاه کرد، باید نگاه فراتر باشد.

آیت الله اعرافی افزود: باید نگاه به فنآوری به عنوان ابزار مهم به آن توجه شود و این توجه باید ویژه باشد. بنابراین فنآوری پیوست در همه مسائل است. این جایگاه فنآوری در شرایط جدید است و در گزاره جدید به دنبال باز آفرینی حوزه های علمیه در فرایند جدید و فضای مجازی هستیم و تا جایی که امکان دارد، باید با تکیه بر همین مسئله کارهای حوزه را پیش برد و حتی می تواند این فنآوری در بحث اجتهاد و حتی تولید فکر و تحقیق اثر گذار باشد، همانطور که در بحث تبلیغ شاهد تاثیرگذاری بزرگ هستیم. این افق بلند است و برای حوزه ترسیم شده که باید به آن برسیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه چیز به آمار است اظهار داشت: وقتی از اکثر مدیران و ائمه جماعت در مسائل مختلف تعداد دانش آموز، روحانی شاغل و سایر مسائل سؤال می پرسیم، متأسفانه آماری ندارند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه کار روحانیت، اثرگذاری در جامعه است و دانستن آمار، می تواند نقش مهمی در اثرگذاری داشته باشد، گفت: الان شاهد این هستیم که طلبه های بسیار در بحث فضای مجازی فعال هستند، اما آماری نداریم و این امور اثرگذاری را کمترخواهد کرد.

وی افزود: حوزه یعنی پاسخگو، اگر چه نقد و  انتقاد و پیشنهاد  داریم، ولی حوزه یعنی بازیگر،باید در همه چیز پاسخ گو  باشد. باید نقش آفرین باشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: وقتی اعداد و رقم در دست آدم باشد، می تواند بسیار اثرگذار باشد و با دقت عمل کنیم، باید به فکر بحران آمار باشیم تا بتوانیم قدم های مؤثرتری در مسائل اجتماعی و فرهنگی برداریم.

آیت الله اعرافی افزود: نباید در بحث آمار و فنآوری متوقف شد، باید با نگاه به افق های آینده، گام های مؤثری برداشت. 40 سال از انقلاب گذشته، باید از این نوع مسائل، می گذشتیم، ولی به هر دلیلی نشد. باید مدیران در عرصه های  کلان وارد شوند و هدف گیری کنند، باز آفرینی وضع موجود کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: نکته بعدی آموزش هایی است  که باید به اساتید، طلاب و فضلا در بحث فنآوری داده شود، تا وقتی کاربران و اساتید با فنآوری آشنا نباشند، نمی توانند اثر گذار باشند، باید نظام آموزشی اصل باشد و به آن اهتمام ورزید.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: نکته بعدی طرح هایی در آینده مانند درس خارج قم است، ولی شبکه ای نشده است، اگر شبکه ای بود، همه اساتید می توانستند در موضوع مشابه، مباحث هم دیگر را ببینند، نقد و بررسی کنند، به داده های خود اضافه کنند، این موارد کار فنآوری اطلاعات است و باید ورود کند.

وی افزود: طرح شورای فضای مجازی راه اندازی شد، باید موضوعات جدید فضای مجازی در ارتباط با حوزه و حوزویان در این شورای بررسی شود. موضوع بعدی، ظرفیت و استعدادهای می باشد که در مدارس علمیه وجود دارد. بعضی از طلبه ها استعداد فوق العاده در مباحث فضای مجازی دارند، می توان در غالب مختلف هنری و بازآفرینی شناسایی، حمایت و پشتیبانی شوند.

آیت الله اعرافی افزود: مسئله بعدی ظرفیت سازی برای مهارت افزایی  و کاربردی در فضای مجازی است، این مسئله نیازمند  توجه جدی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: مسئله بعدی تولید محتوا و مهندسی در فضای مجازی است، اثر گذاری در فضای مجازی رمرز و راز دارد. محتوا باید قوی باشد تا جذب کننده باشد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha