پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/  مدیر حوزه های علمیه، ضمن تأکید بر تأسیس بازار بزرگ علمی، فناوری و اقتصادی در سرزمین های اسلامی، گفت: نسل جوان امروزی برای رهایی از انحراف، نیازمند اندیشه عمیق فلسفی مرتبط با اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار تعدادی از اساتید دانشگاه های ترکیه، ضمن ابراز خرسندی از حضور اساتید دانشگاه های اسلامی، با بیان این که ایران و ترکیه دو کشور تاریخی و تمدن ساز هستند، اظهار داشت: در گذرگاه های تاریخی ایران و ترکیه نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده اند؛ به گونه ای که سه زبان عربی، ترکی و فارسی بیشترین نقش را در شکل دهی تمدن اسلامی داشتند.

وی با تأکید بر این که امیدواریم این رفت و آمدها ضمن تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی، ابواب جدیدی را پیش روی روابط علمی بگشاید، خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و ترکیه با توجه به گستره جمعیت، زبان های غنی و فرهنگ های استوار، در طول قرن های متمادی نقش مهمی را در تمدن اسلامی ایفا نموده، علی رغم فراز و فرودها در روابط دو طرف، اکنون شاهد روابط عمیق میان دو ملت هستیم.

تأثیر روابط آرام علمی در تمام ساحت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دو ملت

رئیس جامعة المصطفی تاکید کرد: روابط علمی گرچه آرام و خاموش است، ولی در تمام ساحت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثرگذار می باشد.

آیت الله اعرافی ضمن ارائه تصویری از اوضاع ایران در حوزه علم و فناوری، با بیان این که دانشگاه و حوزه علمیه دو بخش مهم نظامات آموزش عالی مرسوم در ایران به شمار می روند، اظهار داشت: آمارهای علمی و فن آوری ما به رغم فشارها و تحریم های بین المللی نوید دهنده آماری امید بخش است.

وی در ادامه به بخشی از گستره فعالیت های دانشی مجموعه های علمی ایران اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: در سال، بیش از 40 هزار مقاله علمی در ایران منتشر می شود که بر اساس ارزیابی های بین المللی این کشور در رشد علمی از جایگاه والایی برخوردار است، به گونه ای که در بسیاری از عرصه ها ایران و ترکیه در کنار هم در رده های بالای علمی منطقه حضور دارند.

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که در تنوع و کثرت رشته های علمی، رشد چشم گیری را شاهد هستیم، یادآور شد: علاوه بر بخش های پژوهشی دانشگاه ها، بیش از 100 مرکز پژوهشی در حوزه فن آوری های پیشرفته به صورت مستقل فعالیت می کنند.

ترسیم اسناد ارزشمند علمی، در حوزه فناوری های پیشرفته

وی با تأکید بر این که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در توسعه آموزش عالی اقدامات ارزشمندی شکل گرفته است، اظهار داشت: حرکت آینده کشور بر اساس چشم انداز بلند و اسناد پایه ترسیم شده، در حوزه علم و فناوری های پیشرفته، اسناد ارزشمندی برای جهت دهی به فعالیت دانشگاه ها ترسیم شده است.

آیت الله اعرافی رسیدن به مرزهای دانش با اتکا به دانشمندان ایرانی را مهمترین هدف گذاری اسناد پایه عنوان کرد و اذعان داشت: ایران اسلامی در بیش از 10 فناوری پیشرفته در جایگاه مناسبی در منطقه و جهان قرار دارد.

عدالت آموزشی مهمترین اصل نظام آموزش عالی است

وی تامین عدالت آموزشی در بخش های مختلف را از اصول نظام آموزش عالی ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر عدالت اقلیمی، نژادی و مذهبی، هیچ تفاوتی میان استان ها و شهرها در دسترسی به علوم وجود ندارد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود نظام آموزشی حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حدود 200 هزار نفر از طلاب خواهر و برادر در ایران مشغول فراگیری علوم اسلامی و دینی هستند.

رئیس جامعة المصطفی رشد چشم گیر مجموعه های علمی مذاهب مختلف اسلامی را از موهبت های نظام مقدس اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: ارائه بیش از 200 رشته علمی در حوزه های علمیه، پایگاه مهمی را در حوزه علوم اسلامی و انسانی ایجاد نموده است.

 وی با تأکید بر این که جامعة المصطفی توأمان از ظرفیت های ارزشمند نظام آموزشی دانشگاه و حوزه بهره برداری می کند، تصریح کرد: در جامعه المصطفی تلاش شده تا نگاه عقلانی و فلسفی به اسلام مورد توجه قرار گرفته، مقوله فلسفه اسلامی و بررسی فلسفه های غربی جایگاه مهمی را داشته باشد.

آیت الله اعرافی راه اندازی و ارائه ده ها رشته و مجله در حوزه مباحث فلسفی و عقلی را یکی از ویژگی های شهر مقدس قم برشمرد و یادآور شد: تفکر عقلی و فلسفی در قم و جامعة المصطفی جایگاه بلندی داشته نظیر آن در مراکز دینی و علمی جهان کمتر به چشم می خورد.

نسل جوان مسلمان نیازمند اندیشه عمیق فلسفی مرتبط با اسلام

وی با بیان این که در عصر کنونی اگر تمدن اسلامی بر مبانی دقیق عقلی و فلسفی تکیه داده نشود، موج فلسفه های غیر الهی آن را با خود خواهد برد، تصریح کرد: نسل جوان ما نیازمند اندیشه عمیق فلسفی مرتبط با اسلام است؛ متأسفانه در برخی از کشورهای اسلامی این مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته، آنها را به سمت نگاه های متحجرانه سوق داده است.

آیت الله اعرافی گسترش دامنه علوم اسلامی از فقه، شریعت، تفسیر و حدیث به سمت نیازهای جدید و پرسش های دنیای معاصر را از ویژگی های حوزه علمیه قم دانست و تصریح کرد: نیاز است تا روز به روز دامنه علوم اسلامی را به سمت نیازهای جدید گسترش داده، منظومه منسجمی را در این راستا ترسیم نماییم.

رئیس جامعة المصطفی با تأکید بر این که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اقدامات متنوع و گسترده ای در شهر مقدس قم صورت گرفته است، ابراز داشت: تجربه انباشته در حوزه علوم اجتماعی و انسانی با نگاه اسلامی، به عنوان تجربه متعالی در جامعة المصطفی به شمار می رود.

لزوم تأسیس بازار بزرگ علمی - فناوری در سرزمین های اسلامی

وی افزود: بدون تردید جهان اسلام امروز نیازمند نگاه منطقی، سنجیده و قرائت درست از اسلام بوده، باید فراتر از نگاه های جغرافیایی، قومی، زبانی و مذهبی در کنار هم قرار بگیرم.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر تأسیس بازار بزرگ علمی، فناوری و اقتصادی در سرزمین های اسلامی، با بیان این که ایران و ترکیه نقش مهمی را می توانند برای پیمودن این مسیر ایفا نمایند. خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد هم افزایی های گسترده علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان دو کشور ایران و ترکیه باشیم. این رفت و آمد های علمی می تواند اثرات عمیقی را رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha