شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بازدید قائم مقام وزارت علوم از جامعه المصطفی

حوزه/ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در سفر به قم، صبح امروز از مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این بازدید، دکترعبدالرضا باقری در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین ریاست المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین کارگر، رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و دیگر مسئولان مرکز برگزار شد، فعالیت ها و دستاوردهای علمی جامعه المصطفی العالمیه را شایسته تقدیر خواند.

وی با اشاره به اینکه ایران از گذشته های دور، مهد پرورش عالمان و دانشمندان از سراسر دنیا بوده است، ابراز داشت: آثاری که هم اکنون در کتابخانه بخارا به جای مانده، یادآور نقش تاریخی ایران در توسعه علم و فرهنگ در منطقه است و باید برای احیای این جایگاه، تلاش و اهتمام جدی تری صورت پذیرد.

دکتر باقری با اشاره به تحولات چشم گیری که پس از انقلاب اسلامی در توسعه ظرفیت های دانشگاهی کشور پدید آمده است، اظهار داشت: هم اکنون امکان پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها تا مقطع phd در دانشگاه های کشور فراهم گردیده و ظرفیت پذیرش دختران که پیش از انقلاب بسیار محدود بود، به نزدیک 50 درصد رسیده است.

وی با اشاره به امکانات ایجاد شده برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی طی سال های اخیر، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 6 هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند که این تعداد با احتساب دانش پژوهان جامعه المصطفی به پنجاه هزار نفر می رسد و بر اساس برنامه ششم توسعه، این ظرفیت به هشتاد هزار نفر افزایش خواهد یافت.

قائم مقام وزیر علوم، ارتقای کیفیت آموزشی را حائز اهمیت فراوانی دانست و گفت: در شرایطی که تبلیغات منفی شدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران در جهان صورت می گیرد، دانشجویان غیرایرانی اگر از دستاوردهای علمی باکیفیتی در ایران بهره مند گردند، می توانند پیام رسانان خوبی برای کشور در سطح بین المللی باشند.

وی، بهره گیری از اساتید توانمند علمی و اخلاقی را در جهت ارتقای کیفیت آموزش مهم خواند و افزود: با وجود اینکه مراکز آموزش عالی کشور در سال های اخیر دستاوردهای درخشانی در عرصه های مختلف علمی داشته اند، اما تحقق مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس جمهور و احیای جایگاه تمدنی ایران اسلامی، بدون سخت کوشی و تلاش مجدانه امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر باقری در پایان با اشاره به اقدامات جدید صورت گرفته در زمینه راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی در برخی از دانشگاه های کشور، توسعه ارتباطات میان این مراکز با جامعه المصطفی و مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، به منظور هم افزایی و تبادل تجربیات را خواستار شد.

شایان ذکر است: در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین کارگر، رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، ضمن عرض خیرمقدم به قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابراز داشت: مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، یکی از مهم ترین ورودی های المصطفی با قدمتی نزدیک به 30 سال است. این مجموعه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده، پذیرای مردان آزاده ای از سراسر جهان است که آوازه جمهوری اسلامی ایران آنان را به این مرز و بوم گسیل داده است.

وی با اشاره به تشکیل مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی از سه بخش زبان فارسی، معارف اسلامی و زبان عربی، اذغان داشت: در این مجموعه، با توجه به حضور ملیت های مختلف در یک کلاس، آموزش زبان فارسی بدون بهره گیری از زبان واسطه، مدنظر قرار گرفته است.

رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی ادامه داد: این مرکز علاوه بر تلاش های مستمر برای به روزرسانی آموزش ها و بهره مند شدن از تجربیات نوین آموزشی، تجارب ارزشمندی را فراروی خود دارد و با تمام توان در این عرصه فعالیت می نماید.

وی افزود: مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، تاکنون توانسته است بیش از پانزده هزار نفر از 127 ملیت را با زبان فارسی آشنا سازد به صورتی که دانش آموختگان آن امکان حضور در مجامع آموزشی و علمی بالاتر را یافته اند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر با تاکید بر توانمندی فراگیران این مرکز به مهارت های چهارگانه زبانی پس از گذرانیدن دوره شش تا هفت ماهه آموزش زبان، تصریح کرد: میزان موفقیت و توانمندی دانش آموختگان این مرکز به حدی است که برای اکثر محققان و اهل فن که از این مجموعه بازدید داشته اند، باورنکردنی جلوه می نماید.

رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، در پایان، توضیحاتی درباره دوره های آموزشی، متون و منابع درسی و نرم افزارهای آموزشی تولید شده در این مرکز را ارائه نمود.

گفتنی است: در بخشی از این جلسه، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تعدادی از دانش پژوهان غیرایرانی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، به گفت وگو پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha