یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
عباس گودرزی

حوزه/ نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دولت سیاست روشنی در حوزه مسکن نداشته و ندارد، گفت: اجرای دقیق مالیات بر خانه‌های خالی و عرضه سریع مسکن و زمین‌های احتکاری می‌تواند بر بازار تاثیر فراوانی داشته باشد.

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، درباره التهاب بازاز مسکن و افزایش قیمت خانه، اظهار داشت: مسکن مانند مایحتاج‌های روزانه و قوت غالب مردم نیست که اگر برای آن تدبیری صورت نگرفت ظرف مدت چند روز آثار خود را در بازار نشان دهد.

وی افزود:‌ اگر در حوزه مسکن کم کاری و بی‌توجهی صورت گیرد ممکن است ۴ سال بعد آثار آن را ببینیم که بحران فعلی نشانه عدم اهمیت به حوزه مسکن در طول ۳-۴ سال اخیر است و عملا وضعیت آشفته بازار مسکن امروز گویای کم کاری و کوتاهی دولت در سال‌های گذشته در حوزه مسکن است

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت نه تنها برنامه جدیدی در حوزه مسکن پیاده نکرده است، بلکه طرح‌های گذشته را که مزمت کردند را تکمیل هم نکردند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: دولت طبق قانون باید یک میلیون مسکن می‌ساخت که عملا فقط ۳۰۰ هزار مسکن ساخته است که ما عملا شاهد میلیون‌ها واحد کمبود خانه در کشور هستیم.

گودرزی ادامه داد:‌ طبق اصل ۳۱ قانون اساسی وظیفه دولت است که برای مردم و در شان آنان مسکن تهیه کرده و یا زمینه این کار را فراهم کند اما دولت این کار را نکرده است. 

وی خاطرنشان کرد: دولت سیاست روشنی در حوزه مسکن نداشته و ندارد و متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که مردم در حال زندگی سخت و در مضیقه هستند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ۵۰ تا ۷۰درصد ارزش ساخت مسکن مربوط به زمین است و متاسفانه برخی افراد و نهادها زمین زیادی را احتکار کرده‌اند. ضمن اینکه در خیلی از شهرها طبق آمار استخراج شده میلیون‌ها متر مربع زمین احتکار شده داریم که مربوط به سازمان‌ها، ارگان‌ها، و دستگاه‌ها، بانک‌ها و مؤسسات است و یا مربوط به افراد حقیقی است که اگر تدبیر لازم برای عرضه وجود داشته باشد التهاب این حوزه کاهش پیدا خواهد کرد.

گودرزی ادامه داد: زمین‌های احتکار شده یا باید به بازار عرضه شود و یا بایستی زمینه ساخت و ساز خانه در آنجا فراهم شود و یا اینکه در صورت نگهداری این زمین‌ها بایستی مالیات سنگین پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی عرضه زیاد شد خود به خود با بازار خود را تطبیق خواهد داد و عملا قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ما در حوزه مسکن بر اساس طرحی که همکارانم در مجلس ارائه کردند افزایش مالیات خواهیم داشت و عملا آنها که زمین و خانه را احتکار کرده وقتی مجبور به پرداخت مالیات زیادی شوند تلاش می‌کنند آن را به بازار عرضه کنند.  

گودرزی گفت:‌ دولت مکلف است مسکن مهر نیمه تمام را سریع‌تر تکمیل کند ضمن اینکه اگر اراده کند ظرفیت لازم در کشور وجود دارد که مشکل مسکن در کوتاه مدت حل شده و سرو سامان پیدا کند.

وی گفت:‌ بنای مجلس در حوزه مسکن آن است که برای کوتاه مدت بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha