یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام شاکر اردکانی امام جمعه اردکان

حوزه/ امام جمعه اردکان زندگی شهدا، اولیای الهی و علما را کتاب اخلاق دانست و گفت: طلبه ای که از آغاز طلبگی اش زندگی شهدا و یک عالم بزرگ را می خواند به صورت عملی، طی کردن این مسیر را یاد می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر عصر امروز در ادامه نشست پژوهشی که به صورت مجازی و در سه قسمت و با پخش مستقیم با حضور بانوان طلبه یزدی و کتابداران مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد به موضوع اهمیت مطالعه برای طلاب پرداخت.

وی با اشاره به آیه شریفه «قل رب زدنی علما»، اظهار داشت: در برخی از تفاسیر عرفانی این مطلب نقل شده است که در عالم هستی هیچ نعمتی برتر از علم و دانش نیست و اگر چیزی ارزشش از علم بیشتر بود خدای متعال به برترین بنده اش سید کائنات و فخر همه موجودات حضرت محمد مصطفی صلی الله وعلیه وآله  خطاب می کرد که آن نعمت را از من بخواه و از این جا معلوم می شود که علم برترین نعمت‌هاست.

امام جمعه اردکان در خصوص اساس و ریشه خوبی و بدی، گفت: در کلامی از حضرت علی علیه السلام نقل است که می فرمایند «اَلْعِلْمُ اَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ؛ اساس و ریشه همه خوبی ها علم است و اساس و ریشه همه بدی ها جهل و نادانی است». و یا «خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ؛ خیر دنیا و آخرت در سایه علم و دانش است و شر و بدی دنیا و آخرت در سایه جهل و نادانی است».

حجت الاسلام شاکر راه سعادت و رسیدن به بهشت را  علم آموزی و مفتاح علم را کتاب و مطالعه دانست و افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند «لِکُلِّ شَیءٍ طَریقٌ ، و طَریقُ الجَنَّةِ العِلم؛ هر چیزی راهی دارد، راه بهشت هم از مسیر علم و دانش است». اگر این گونه بتوانیم بگوییم که راه سعادت ما و مفتاح سعادت، علم است می توانیم بگوییم که مفتاح علم هم کتاب و مطالعه است.

وی افزود: انسان با کتاب و مطالعه و با استاد خوب می تواند به علم دست پیدا کند و ارزش مطالعه و کتاب همین جا مشخص می شود که در سعادتمان این گونه اثر دارد و واقعا گاهی مطالعه یک کتاب خوب آشنایی با یک کتاب خوب، سرنوشت فرد را و گاهی نتیجه اش سرنوشت جامعه را تغییر می دهد.

امام جمعه اردکان یکی از وظایف طلاب را ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و گفت: هر چه در بین مردم جامعه ای کتابخوانی و فرهنگ مطالعه بیشتر ترویج شود از نظر فرهنگی و از نظر سعادت و عاقبت بخیری آن جامعه ارتقاء پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکر با بیان این که کتاب های خوب و مناسب باید ترویج داده شود و گاهی زندگی افراد با مطالعه یک کتاب مناسب عوض می‌شود، خاطرنشان کرد: کتاب های خوب باید معرفی شود، امروزه در زمان ما که در زمینه های مختلف؛ اخلاقی، اعتقادی، تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، امور دنیوی مثل بازرگانی، آداب تجارت، فرزندداری و تربیت فرزند، کتاب های متعدد وجود دارد؛ یکی از وظایف ما شناساندن کتاب های خوب، در دسترس قرار دادن و معرفی آن است.

وی تأکید کرد: کتاب و استاد خوب، چراغ راهنمایی است که می تواند ما را به سعادت برساند نه کتابی که گاهی مطالبش انسان را دچار حیرت کند و شبهه بیندازد و به جای اینکه انسان را به سعادت برساند از سعادت دور کند.

امام جمعه اردکان از بهترین و تأثیرگذارترین کتابها برای عموم مردم را آثار چاپ شده درباره زندگی علما، شهدا و اولیای الهی دانست و افزود: این کتاب ها در حکم کتب اخلاق است یعنی وقتی ما کتاب زندگی نامه این بزرگان را مطالعه می کنیم گویا داریم کتاب اخلاق مطالعه می کنیم.

حجت الاسلام شاکر برخی از عناوین کتاب های زندگی نامه علما را شامل یاد نامه حضرت آیت الله العظمی بهجت به نام زمزم عرفان، کتاب مروارید علم و عمل زندگی مرحوم آیت الله مرواید، کتاب جرعه نوش غدیر درباره علامه امینی رحمت الله علیه، کتاب یاد نامه علاه طباطبایی رحمت الله علیه (که هفته کتاب و کتابخوانی به یاد این عالم بزرگ است)، سیره امام خمینی رحمت الله علیه، شهدای محراب، نشان از بی نشان ها  برشمرد و افزود: وقتی انسان این کتاب را می خواند در روح او بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه زندگی دانشمندان و علما، خیلی تأثیرگذار است و طلبه ای که آغاز طلبگی اش وقتی زندگی یک عالم بزرگ را می خواند می تواند به صورت عملی، طی کردن این مسیر را یاد بگیرد مانند کتاب سیمای فرزانگان که استاد رضا مختاری و کتاب های شهدا که مقام معظم رهبری سفارش نمودند.

امام جمعه اردکان، در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه تصریح کرد: ما  باید فرهنگ مطالعه را در جامعه ترویج دهیم و مردم با کتاب و کتابخوانی مأنوس شوند و به آرامش معنوی دست پیدا می کنند چرا که  لذت معنوی که تا انسان بعضی از لذتها را نچشد و درک نکند نمی تواند به حقیقت آن موضوع پی ببرد.

حجت الاسلام شاکر گفت: مطالعه و علم خیلی لذت دارد و شاید ابتدای کار برای انسان سخت باشد اما اگر وارد این عرصه شد مطالعه و علم آموختن، کشف شبهات و سؤالات که در ذهن شخص و رسیدن به پاسخ آنها می شود بزرگترین لذت زندگی است.

وی ادامه داد: در روایتی از امیرمؤمنان علی علیه السلام نقل است که فرمودند«مَن تَسَلّی بِالکُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ» کسی که با کتاب آرامش پیدا کند هیچ چیز نمی تواند آرامش او را برهم بزند و خیلی ها این لذت مطاله کتاب را با هیچ چیز عوض نمی کنند.

امام جمعه اردکان در پایان با اشاره به این که کتاب خواندن برای شکوفایی اندیشه خیلی مهم است، اظهار داشت: کتاب دریچه های علم را به سوی ما باز می کند، برای اینکه اندیشه ما شکوفا شود باید خیلی کتاب مطالعه کنیم و کتاب های زیادی را بخوانیم.

حجت الاسلام شاکر افزود: اما خواندن و مطالعه نباید جای اندیشیدن و فکر کردن را بگیرد و در روایت داریم که کسب علم عبادت است؛ «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ، طلب علم عبادت است» اما در احادیث دیگر هم داریم که «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةً یک ساعت فکر بهتر از عبادت یک سال است» و در تعابیری دیگر «سته السنه» یعنی شصت سال  آمده است.

وی تأکید کرد: فکر باید در کنار مطالعه باشد و انسان باید در کنار چیزهایی که می خواند فکر و تأمل هم بکند و حداقل در عمر خود از خواندن تفسیر قرآن، نهج البلاغه و روایات معصومین علیهم السلام غافل نباشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha