یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان بر شناخت نیازهای جامعه، نظام و بین الملل تاکید و بیان کرد: باید مبتنی بر این احتیاج ها، برنامه‌ریزی و تعامل بیشتری داشت که آن وقت نقش واقعی و حقیقی روحانیت در پاسخ به نیازها محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در دیدار حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و سه نفر از نمایندگان حوزوی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بعد از حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیریت این حوزه سرآغاز جدیدی در فعالیت‌ها با رویکرد تحولی و پاسخگویی که در واقع مطالبه ایشان است، شکل گرفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: فعالیت‌های خوبی برنامه‌ریزی و اقدام شده اما هنوز گام های زیادی باید در حوزه به عنوان قاعده نظام اسلامی، برداشته شود.

وی با بیان این که حوزه علمیه به تعبیر مقام معظم رهبری در چهار عرصه نیازهای حوزه، جامعه، نظام و بین الملل باید پاسخگو باشد، ابراز کرد: تحول در بخش های دانشی، بینشی، ارزشی و روشی به عنوان مولفه های اصلی در این زمینه باید به صورت روزآمد، کارآمد و متناسب با عصر حکومت دین بر جامعه، مدنظر قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: این مسئله در عرصه بینشی و در شناخت دین و سیاست های حاکم بر جامعه و جهان باید مورد توجه بوده و از طرفی، از بُعد ارزشی می بایست در نظر داشت که حوزه‌ای می‌تواند انسان ساز شود که خودسازی کرده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی بر استفاده از روش ها و شیوه های جدید و نوآورانه و تحولی تاکید کرد و یادآور شد که این مسئله در حوزه علمیه خراسان با اقدامات خوب انجام شده، رقم خورده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مسئله پاسخگویی به نظام و جامعه اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: اسلامیت نظام و ارزش‌های آن در گرو اقدام روحانیت است که این موضوع در حد عمیق و گسترده به صورت کمی و کیفی باید ارتقا یابد که به تعاملی با همین ویژگی ها نیاز دارد.

وی بر شناخت نیازهای جامعه، نظام و بین الملل توسط حوزه علمیه تاکید و ابراز کرد: باید مبتنی بر این احتیاج ها، برنامه‌ریزی و تعامل بیشتری داشت که آن وقت نقش واقعی و حقیقی روحانیت در پاسخ به نیازها محقق می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین به تعامل این حوزه با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طرح مدارس پیش حوزوی از برنامه‌هایی است که برای تربیت فرزندان آحاد جامعه و آمادگی آنان جهت ورود به حوزه علمیه محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به گام بلند حوزه علمیه در پاسخگویی به نیاز تعلیم و تربیت برای دانش آموزان، افزود: مدرسه های «معراج» و «معارج» برای تربیت نیروی آموزش و پرورش توسط این حوزه راه اندازی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین، به تلاش هیئت های اندیشه ورز و نیز تولید مجلات مختلف تخصصی در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و مثال زد: هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی با نهادهای مختلف در حال همکاری و بحث علمی است و یا به طور مثال، کتاب ها و مجلات تخصصی در راستای پاسخگویی به نیازها توسط این حوزه چاپ و نشر می‌شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام بهترین تعامل تعامل با حوزه قم است و بس. طلابی که از خراسان رفته اند قم و الآن یا استاد شده اند یا محقق را دعوت نامه بدهید و درخواست کنید که جهت تدریس یا تحقیق به مشهد برگردند خواهید دید که جنبه علمی خراسان بطور مشهود تغییر خواهد کرد. از طلاب خراسانی مقیم قم غافل نشوید.