چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
دوره سفیران
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری

حوزه/ دوره آموزشی سفیران انفال در راستای بررسی مسائل مربوط به فقه و منابع طبیعی ویژه روحانیون مستقر در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طاهری امروز در دوره آموزشی سفیران انفال ویژه روحانیون مستقر چهارمحال و بختیاری با اشاره به مباحث فقه و منابع طبیعی اظهار داشت: در فقه و منابع طبیعی باید سه مسئله چیستی و ماهیت، چرایی یا ضرورت و چگونگی عملیات مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: منابع طبیعی یعنی مالک خصوصی نداشته و در اختیار حکومت اسلامی میباشد. ولی به این معنا نیست که منابع عمومی بوده و همه میتوانند مطابق سلیقه و اختیار از آن استفاده کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما مبلّغ هستیم و الزام حاکمیتی نداریم، گفت: الزامات بیرونی از جنس مسائل حقوقی است اما الزامات درونی از نوع انگیزشی و جوششی است و برای مراقبت از سرمایه های طبیعی، الزامات بیرونی موجب سرحال شدن این سرمایه ها نشده است؛ بنابراین باید الزامات درونی در جامعه بسط پیدا کرده و موجب تغییراتی در زمینه نگهداری از منابع طبیعی گردد.

طاهری با طرح سوال اینکه ما به عنوان شبکه تبلیغی و روحانیت استان چه مباحث نظری منابع طبیعی را میدانیم، خاطرنشان کرد: باید به طور جدی بدانیم که دانش حوزوی ما مرتبط با ابعاد اجتماع است. مردم باید قانع شوند که درختان را قطع نکنند و به منابع طبیعی صدمه نزنند و این کار، وظیفه ما طلاب و روحانیون است.

وی تصریح کرد: وقتی زبان روحانیت بریده شد و مردم قانع نشدند، هرکسی که روی صندلی ریاست و مسئولیت نشست، آسیب زا و فسادزا میشود چون مطالبه گری وجود ندارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: کسانی هستند که در خلقت خداوند تغییر ایجاد میکنند و این یک عمل شیطانی است. ما باید ببینیم خداوندی که همه چیز را به تسخیر آدمیان درآورده، از آن منابع چگونه استفاده کنیم. این منابع برای استفاده تمام انسانها و موجودات است نه اینکه از رودخانه لوله کشی شود و آب را با لوله به سمت استخر شخصی خودمان هدایت کنیم و زندگی مار و موجودات را به خطر بیندازیم.

حجت الاسلام طاهری اظهار داشت: اگر رسالت تبلیغ را به خوبی انجام دهیم و مردم را قانع کنیم، حتی کودک خردسال میفهمد که نباید شاخه درخت را بشکند و کار قاچاق نیز درست نیست.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha