یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طالبان

حوزه/ دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه مبانی و فضای فکری طالبان عوض نشده است، گفت: از روز اول که طالبان شروع به فعالیت کرد اعلام کردیم تمام کارهای طالبان تاکتیکی است و این تغییر برای تثبیت جایگاه خودشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست علمی «طالبان افغانستان: حفظ مبانی و تغییرات روشی» به صورت وبیناراز سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: دبیر علمی این نشست حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سخنران این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب به بررسی تاکتیک های طالبان در افغانستان پرداختند.


حجت الاسلام و المسلمین فرمانیان در این نشست، اظهار داشت: وقتی طالبان به کابل آمد، ۶ هزار نیروی آمریکایی در این مکان بودند که همه آنها را وارد فرودگاه و از کشور خارج کردند و حتی یک نفر را نکشتند.
وی افزود: طالبان در افغانستان تغییر روش دارد، ولی تغییر فکری و مبانی ندارد و این تغییر روش در توجه به فضای بین المللی صورت گرفته است.


دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به فرق بین داعش و طالبان گفت:  طالبان در بیانیه ای اعلام کردند که ایرانی ها بدانید که ما در افغانستان اجازه به فعالیت داعش نمی دهیم.داعشی ها نیز طالبان را دشمن می دانند و می کشند. طالبان جلوی داعش را گرفته اند و همچنین تعاملشان را با القاعده کم کرده اند.


وی اضافه کرد: طالبان جلوی داعش را هم گرفته اند در حالی که برخی ها معتقد هستند پشت پرده طالبان داعش است این در حالیست که بیشترین کسانی که طالبان کشته است از داعشیان بوده و این اختلافات از قبل استمرار داشته است.


دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه مبانی و فضای فکری طالبان عوض نشده است، گفت: از روز اول که طالبان شروع به فعالیت کرد، اعلام کردیم تمام کارهای طالبان تاکتیکی است  و این تغییر برای تثبیت جایگاه خودشان است.


وی تاکید کرد: طالبان ۲۰ سال برای این قدرت گرفتن در افغانستان فکر کرده و خود طالبان معتقد هست که ما یک امارت هستیم و قدرتشان تنها در افغانستان است، ولی توسعه قدرت را در کشورهای همسایه دارند.


حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با اشاره به نگاه طالبان به زنان، گفت: نگاه آنان فقه حنفی نیست و پشتویی است و زن را به عنوان کالا می بینند و معتقد هستند آموزش ها برای زنان تنها باید برای تربیت فرزندان و در مباحث درمانی باشد.


وی گفت: اکنون نسبت به زنان کمی تغییر روش داده اند و اعلام کرده اند که ما مشکلی با فعالیت زنان نداریم اما باید مسائل اسلامی را رعایت کنند ضمن اینکه برای زن خیلی از آموزش ها لازم نیست از این رو اکنون دانشگاه ها برای زنان ممنوع است تنها راهکار حضور زنان در دانشگاه ها جداسازی زنان و مردان است و امکان دارد تا چند سال آینده آموزش برای زنان در مقاطع دانشگاه فراهم نشود.


این استاد حوزوی با اشاره به اینکه طالبان به تکفیر شیعه پرداخته، گفت: خیلی از علمای طالبان شیعه را تکفیر کرده اند از جمله تکفیر فقهی و کلامی، در تکفیر کلامی معتقد هستند که اینها کافر هستند، ولی نمی شود آنها را کشت و در تکفیر فقهی معتقد هستند که می شود شیعیان را کشت.


وی تاکید کرد: طالبان نگاهشان به شیعه بسیار بغض آلود است که ریشه آن در کتاب های خیلی قدیمی است. این نگاه منفی به شیعه از گذشته بوده است و هر جا که فرصت کنند شیعه را می کشند ولی اکنون تغییر روش داده اند ولی فکرشان همان است و هیچ جا بیانیه ندادند که قائل به تکفیر شیعه نیستند.


این پژوهشگر، اضافه کرد: اکنون در شهرهای شیعه نشین، اقدام به جابه جایی شیعیان کرده اند و در مزار شریف هزاره های شیعه را جابه جا کردند از این رو شیعیان در افغانستان توقع دارند که علما نسبت به این حرکت ورود کنند در حالی که طالبان بیان می کنند که این جابه جایی ها به خاطر مباحث قومی است و مذهبی نیست.


وی بیان داشت: در آینده شاهد خواهیم بود که هیچ جا مستقیم شیعه را نخواهند کشت، ولی به مرور زمان این کار را خواهند کرد، چرا که قبلا طالبان در شب شمشیر می کشیدند و اکنون در روز شمشیر خواهند کشید.


دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب به حضور غیر پشتو ها در دولت کنونی طالبان اشاره کرد و گفت: این غیر پشتوهایی که در دولت وجود دارند از طالبان دیوبندی هستند.


وی گفت: طالبان در ۲۰ سال گذشته شروع به تاسیس مدارس دیوبندی را در تاجیک و ازبکستان کردند تا تفکرشان را گسترش دهند، اکنون هزاران نفر طالب دیو بندی ازبک و تاجیک وجود دارند. طالبان معتقد هست  که تغییر روش داده که ما افغانستان را افغان شمول می خواهیم که همه اینها در حد حرف است و دولت شمول آنها طالبان دیوبندی شده، خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان پیش بینی کرد: طالبان در دو سال آینده انتخاباتی با عنوان شورای مشورتی را برگزار می کند ۷۰ تا ۱۰۰ نفر پشتوی طالب انتخاب می کند که رئیس امارت شود تا از این طریق انتصاب ها را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اکنون طالبان در افغانستان مستقر شده، گفت: طالبان شهرهای اصلی را گرفته، اما در روستا ها و شهرهای کوچک جبهه مقاومت علیه طالبان ایجاد شده است که کسی آنان را حمایت نکرده است و به سرانجام نخواهد رسید.


دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: همه کشورهای جهان در آینده با طالبان قرارداد خواهند بست، ولی آنها را به رسمیت نمی شناسند همچنین ایران هیچ راهی جز به رسمیت شناختن طالبان ندارد و مانند جامعه جهانی منتظر رسمیت شناختن آنان است.


حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان ابراز داشت: این ارتباط با طالبان به نفع کشورمان بوده است و نظام ما ۴ مورد را از طالبان درخواست کرده است، اول اینکه مرزهای ما را حفظ کند و اختلاف پیش نیاید، دوم داعش در افغانستان بروز نداشته باشد، سوم طالبان کاری با شیعیان نداشته باشد و چهارم طالبان دولت فراگیری از قومیت های مختلف داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: طالبان اکنون سه مورد امنیت در مرزها، برخورد با داعش و عدم آزار و اذیت شیعیان را رعایت کرده است و از زمان اشرف غنی امنیت بیشتری در مرزها وجود دارد، ضمن اینکه توسعه مرز بین ایران و افغانستان در میلک با قراردادی بین خراسان رضوی و هرات بسته شده است.

دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: اگر ارتباطات کشورمان  با طالبان خوب باشد درگیری در مرزهای ایران با افغانستان نخواهیم داشت ضمن اینکه طالبان قدرت درگیری و ایجاد مشکل را با کشورمان ندارند مگر اینکه تحت تاثیر قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در ایران ۲ نگاه به طالبان وجود دارد گفت: یک دسته موافق و یک دسته مخالف هستند و شورای عالی امنیت، هنوز به توافق در این زمینه نرسیده است هر دو گروه استدلال های خوبی دارند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha