دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 326618
۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، وضعیت جریان های سلفی وهابیت، دیوبندیه و اخوان المسلمین را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، چهارشنبه شب در سومین نشست علمی – تخصصی با موضوع "جریان شناسی سلفی گری معاصر" که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت جریان های سلفی وهابیت، دیوبندیه و اخوان المسلمین اظهارداشت: این جریان ها از اهل سنت پدید آمده اند.

وی با بیان این که هم اکنون 250میلیون نفر پیرو جریان های سلفی در جهان هستند، تصریح کرد: وهابیت به عنوان یک اقلیت تندرو تکفیری، توانسته با پول عربستان در تمام کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، گسترش چشمگیری داشته باشد.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که وهابیت تکفیری با پول عربستان سرپا است، ابراز داشت: وهابیت، گروهی خشک مغز با عدم درک واقعیات جهان امروز است که جهان اسلام آنها را نپذیرفته است.

 

جریان دیو بندیه

حجت‌الاسلام والمسلمین فرمانیان در ادامه با اشاره به حرکت های ضد شیعی سرکردگان سلفی، تصریح کرد: از شاه ولی‌الله دهلوی تا به امروز، همه علمای دیوبندیه علیه شیعه کتاب های تندی نوشته‌اند.

وی با بیان این که پسر شاه ولی الله کتاب "تحفه اثنی عشریه" را برای عدم مقبولیت شیعیان در میان مسلمانان نوشت، خاطرنشان کرد: مرحوم آقا بزرگ در جواب پسر شاه ولی الله، کتاب «الذریعه» را در 24 جلد نوشت تا ثابت کند شیعه کتاب دارد.

وی ادامه داد: سیدمحسن امین در چند جلد کتاب نوشت تا ثابت کند، شیعه عالم دارد و میرحامد حسین نیشابوری هم "عتبات الانوار" را در 20 جلد نوشت تا اثبات کند، شیعه حقانیت دارد.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: از دیوبندی ها دو جریان افراطی ایجاد شد؛ یکی سپاه صحابه که یک گروه شبه نظامی هستند و با شیعه در تضادند، طالبان نیز دومین جریانی که از اقلیت دیوبندی‌ها پدید آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرمانیان با اشاره به تفکرات طالبان، تصریح کرد: طالبان اصلا وهابی نیستند و تاکنون کتاب های متعددی علیه وهابی‌ها نوشته اند؛ دیو بندی ها فقط شیعه را تکفیر می‌کنند، ولی وهابیون، غیر از شیعه، دیوبندی‌ها را هم مشرک می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: دیوبندی‌ها هم اکنون توانسته‌اند باکمک جماعة التبلیغ، صد میلیون از حنفی‌های ماتریدی صوفی را تبدیل به حنفی ماتریدی صوفی سلفی کنند.

 

وضعیت اخوان المسلمین

حجت‌الاسلام فرمانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریان سوم سلفی یعنی «اخوان المسلمین»، بیان داشت: رشید رضا، صاحب تفسیر المنار در مصر شاگرد عبده و در ابتدا تحت تاثیر عبده و سید جمال و اشعری بود.

وی ادامه داد: رشید رضا با خواندن کتب ابن تیمیه، سلفی شد و صراحتا گفت من سلفی‌ام، اما سلفی غیر تکفیری‌ هستم، یعنی معتقدم توسل و ... شرک است، مسلمانانی که این کارها را انجام می‌دهند، مسلمان مشرکند و آبرویشان محترم است، یوسف قرضاوی هم تابع رشید رضا است، او می‌گوید مسلمانان مشرک، مشرک به شرک جلی اخفی هستند. جلی است، اما چون برای علما روشن نیست، اخفی است.

حجت‌الاسلام فرمانیان بیان داشت: رشید رضا با مجله المنار، تفکرات سلفی را پخش کرد و به زعم خود 25 سال است برای خدا از وهابیت دفاع می‌کند، اما تکفیر را قبول ندارد، نگاهش به عجم و ایرانی ها بد است، اما نگاهش به تقریب خوب بوده و می‌گوید مسلمانان باید وحدت داشته باشند و آن مسلمان مشرک باید کنار آن سلفی بنشیند. 

رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: قرضاوی می‌گوید رشید رضا سلفی مستنیر (روشنفکر) است، چون هم شاگرد عبده روشنفکر است و هم طرفدار ابن تیمیه سلفی است، رشید رضا شاگردی به نام حسن البنا داشت، تفکر سلفی را از او گرفت، اما به خاطر این که دایی‌اش صوفی بوده و خودش درجوانی در حلقه‌های صوفیه شرکت می‌کرده یک صوفی به تمام معنا است.

وی با بیان این که حسن البنا تا آخر عمرش ذکر صوفیانه می‌گفته، افزود: اخوان المسلمین سلفی معتدل تقریبی، با رویکرد سیاسی یعنی دنبال حکومت اسلامی است، البنا عضو دارالتقریب مصر بود. التلمسانی می‌گوید هرگاه به البنا می‌گفتم دعوای شیعه سنی، می‌گفت شیعه هم یک مذهب اسلامی است، این در میان اصول اساسی اخوان مانده است.

حجت‌الاسلام فرمانیان یادآور شد: اتفاقی که این روزها برای اخوان در مصر افتاده، سه بار دیگر برای اخوان افتاده است، دقیقا 40 سال پیش، سیصد تن از رهبرانشان را زندان به زندان بردند، اما یک مشکل دارند و آن این که اکثرشان مهندس و دکتری هستند که خودشان قرآن و سنت را خوانده‌اند و اجتهاداتشان می‌لنگد، اما راحت اجتهاد می‌کنند و فتوا می‌دهند.

وی ادامه داد: البته درباره اخوان مطالب بسیاری وجود دارد که باید به صورت تحلیلی و پژوهشی بحث کرد، اما پیش بینی می‌شود آینده به دست اخوان المسلمین خواهد افتاد، به این دلیل که هیچ رقیبی در بین سلفی ها ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرمانیان در پایان با تاکید بر لزوم توجه به تقریب مذاهب، گفت: افراد و رسانه هایی که فکر می‌کنند با بی احترامی به بزرگان و علمای سلفی و اهل تسنن می‌توانند مشکلی را حل کنند، سخت در اشتباه هستند، چرا که دین ما دین محبت و اخلاق است و محبت تاثیر بسزایی در جذب افراد دارد.

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha