یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه با حدود ۳۰ نهاد عمومی و مردمی تفاهم‌نامه همکاری امضا نموده، دبیرخانه مشترکی را ناظر به برنامه‌های پنج ساله تاسیس نموده است.

به گزارش خبرگزاری‌حوزه، آیت الله اعرافی عصرپنج شنبه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حسین محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران؛ این نشست را جلسه‌ای راهبردی برای حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: اگر همه کارهای فرهنگی و تبلیغی را تعطیل نماییم، و صرفا متمرکز بر مسجد و محوریت آن و نیز احیای مسجد و ارتقاء آن ناظر به تراز مسجد اسلامی باشیم، بسیار راهگشا و ثمربخش خواهد بود.

وی با تاکید بر این که مسجد با محوریت امام جماعت و برخورداری از نگاه و رویکرد جامع و متوازن مبتنی بر مبانی اسلامی می تواند بسیاری از مسائل را حل نماید، خاطرنشان کرد: عشق ورزی به مسجد و منبر از اصول فعالیت‌های حوزوی است.

آیت الله اعرافی افزود: با توجه به اهمیت کلان شهرتهران برای جهان اسلام، در سفرهای بین المللی و حضور در کشورهای مختلف، بارها و بارها جایگاه و منزلت تهران در میان اقوام و ملت‌های جهان را از نزدیک درک کرده‌ام.

وی با بیان این که مدیریت حوزه های علمیه در سال‌های اخیر، منظومه فکری برآمده از انقلاب را مبنا قرار داده است، یادآور شد: با طراحی جامع و راهبردهای نظام‌مند، درختواره منسجمی را ترسیم و دنبال می‌کنیم، در این طراحی‌ها که بر گرفته از اسناد راهبردی و کلان و مهم است، منظومه طرح‌های تعالی بخش حوزه مهم شمرده شده است؛ کار ویژه‌های روحانیت که بخش مهم آن بر پایه مسجد استوار است، همواره مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در این طرح ها و خصوصا در موضوع آمایش، کار ویژه‌های مختلفی، ناظر به نیروسازی درون حوزوی، کادرسازی برای نظام اسلامی، تربیت نیرو برای جامعه ایران و نیروسازی برای فعالیت در جوامع بین الملل مهم تاسیس شده است. در بحث ساختارها نیز ساختار تبلیغ براساس کارکردهای نوین بازسازی شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه با حدود ۳۰ نهاد عمومی و مردمی تفاهم‌نامه همکاری امضا نموده، دبیرخانه مشترکی را ناظر به برنامه‌های پنج ساله تاسیس نموده است.

وی خروجی مناسب، هدفمند و کادر متخصص آموزش دیده را از اصول طرح ها و برنامه های حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: در حوزه‌های علمیه، طرح‎‌های مکملی همچون درختواره رشته‌ها ناظر به ۱۶ حوزه دانشی و ۴۰۰ رشته گرایش و نیز درختواره مهارت های حوزوی، با زیر شاخه های عمومی و تخصصی آن مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که برای نخستین بار در حوزه‌های علمیه، مجموعه ای از دروس خارج فقه معاصر تشکیل شده است، ابراز داشت: برای نخستین بار بیش از ۵۰ کرسی درس خارج فقه و اصول در مراکز استان‌ها برپا شده است.

وی پاسخگویی به نیازهای دنیای معاصر را از رسالت‌های حوزه علمیه برشمرد و اذعان داشت: برگزاری رشته‌های تخصصی ناظر به تربیت نیرو و کادرسازی برای نیازهای میدانی را می توان با مشارکت مجموعه‌های دینی برگزار نمود.

آیت الله اعرافی بر اهمیت جایگاه دوره‌های دانش افزایی و مهارتی اشاره کرد و یادآور شد: دانش افزایی میدان‌داران مسجد و امامان محله اصل مهمی است که می توان به صورت دوره‌ای مشترک برگزار نمود.

وی ضمن اشاره به جایگاه مباحث جدید مربوط به امامت جماعت و مسجد، خاطرنشان کرد: بر اساس طرح های آمایشی نیاز است تا برای هر هزار نفر یک مسجد، آن هم با شاخص‌های تخصصی تاسیس گردد، نیاز است تا ضمن باز سازی حدود ۱۰۰۰ مسجد در سال، منابع پایداری را برای آن در نظر گرفت.

وی ضمن ابراز امیدواری از این که تهران باید در ۱۰ سال به نقطه مطلوب در بهره مندی از مسجد، نشاط اجتماعی و فعالیت مناسب فرهنگی برسد، اظهار داشت: مساجد تهران باید به کانون جوشان، فعال و نورافشان برای پیرامون و حل کننده مشکلات محله تبدیل شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر عقد توافق نامه‌های تخصصی و التزام بر پیگیری مصوبات آن تاکید نمود و یادآور شد: پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های مشترک از اصول موفقیت تفاهم‌نامه‌ها است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به دغدغه های معیشتی جامعه، با بیان این که نظام روحانیت از مظلوم ترین گروه های جامعه هستند، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد طلاب و روحانیون، هم تراز با اقشار ضعیف جامعه زندگی می‌کنند؛ نهایت دریافتی اساتید حوزه و مدارس علمیه، حدود ۳ میلیون تومان در ماه است و این اصلا قابل مقایسه با دریافتی اساتید دانشگاه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین محمد ابراهیم نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه آماری از مساجد استان تهران، خاطرنشان کرد: تنها در شهر تهران ۲۲۰۰ مسجد وجود دارد و بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری و طرح های راهبردی برآنیم تا این مساجد را به مسجد تراز اسلامی برسانیم.

وی با اشاره به شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی، امام جماعت تراز اسلام را از مهمترین شاخص‌های مسجد تراز اسلامی دانست و یادآور شد: نیاز است تا ناظر به موضوع امامت جماعت مساجد کشور حوزه گفتمانی جدیدی شکل گیرد؛ چرا که حضور مستمر ائمه جماعت  در ۸۰ هزار مسجد کشور می‌تواند ثمرات فراوانی را به دنبال داشته باشد، شکل گیری پویش های خیر خواهانه از جمله کمک های مومنانه تنها بخش کوچکی از این رویکرد خواهد بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، شعار هر مسجد، یک مرکز نیکوکاری را از اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد دانست و با بیان این که امام تراز اسلام امام محله است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوان گفتمان امامت جماعت را که از گذشته بی‌مهری‌هایی بدان صورت گرفته، را تقویت نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم، خالی شدن شهر تهران از بزرگان علمی، اخلاقی و معرفتی را از آسیب های معرفتی پایتخت عنوان کرد و ابراز داشت: باید فضلای اعلام را ترغیب کنیم تا با هجرت به تهران، جای خالی بزرگان دین را در پایتخت کشور اسلامی پر نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha