دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/استاد دانشگاه چالوس گفت: اگر دانش آموزان لذت دانایی را بفهمند به مطالعه علاقه مند و مشتاق می‌شوند و از همان ابتدا فهم و درک آنها رشد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، دکتر فهیمه مشایخ، در نشست مجازی طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(علیه السلام) چالوس، در سامانه سیما بیان کرد: سرانه مطالعه یک شاخص جهانی است که پایین بودن آن، بحث جدیدی نیست.

استاد دانشگاه چالوس دلائل عدم پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه را برشمرد و گفت: پایین بودن سرانه مطالعه دلایلی مانند سطح اقتصادی در خانواده، پایگاه اجتماعی، مدارس و نظام آموزش و پرورش دارد. اگر دانش آموزان لذت دانایی را بفهمند به مطالعه علاقه مند و مشتاق می‌شوند و از همان ابتدا فهم و درک آنها رشد می‌کند.

مشایخ افزود: رسانه‌ها هم از طریق ایجاد نیاز بر مخاطبین تاثیر گذار هستند؛ بررسی ها نشان می دهد که افراد موفق مطالعه بیشتری دارند سهم دولت در این زمینه کلیدی و مهم است، اگر چه اقداماتی داشته مثلاً در مترو و اتوبوس های داخل شهری، کتابخانه های سیار قرار داده که مردم به جای سرگرم شدن به گوشی و یا اتلاف زمان در طی مسیر، به کتاب مراجعه کنند.

وی با اشاره به عوامل کم میلی به کتاب، خاطرنشان کرد: بی توجهی دولت به اصل مطالعه، گرانی کتاب، محدودیت های ساعت های فراغت، استانداردهای چاپ و نشر، تاثیر بسزایی در کاهش مطالعه مردم داشته است.

سپس، حجت الاسلام سید حمید مطهری، استاد حوزه عنوان کرد: در آیات و روایات به عظمت کتابخوانی اشاره و توصیه شده اس؛ اگر به سیره علما رجوع کنیم، آنها دغدغه خاصی به این موضوع داشتند، شیخ عباس قمی در هر شبانه روز ۱۸ ساعت مطالعه می کردند.

وی با اشاره به نقش خانواده در رشد مطالعه فرزندان، تصریح کرد: یکی از تاثیر گذارترین نهادهایی که می تواند فرهنگ کتابخوانی را افزایش دهد، خانواده ها هستند، ولی متاسفانه خانواده‌ها برای فرزندان، کلاس های مختلف را فراهم می کنند، اما شرایطی را برای افزایش مطالعه مهیا نمی کنند.

استاد حوزه افزود: فقر فرهنگی و تاثیر ارزش های کاذب، سرانه جامعه را پایین می‌آورد و البته عدم جاذبه بعضی از کتاب‌ها از جمله نوع قلم، کاغذ، نوع چاپ و ادبیاتی که خواننده را خسته می‌کند و همچنین عدم ارائه کار جدید در کتاب ها باعث می‌شود افراد، کمتر به کتاب‌ها رجوع کنند که این یک ضعف آموزشی است.

مطهری در ادامه گفت: تعداد واحدهای درسی بالا، عدم فضای مناسب، مطالعه کتاب های غیر تخصصی، عدم توجه به کتابخوانی در برنامه‌ریزی حوزه، از آسیب های کاهش مطالعه است؛ برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه برداری ازکتاب در حوزه های علمیه جهت مطالعه بسیار سودمند و کارگشاست.

وی با اشاره به اینکه افزایش سطح سرانه مطالعه مستلزم توسعه اجتماعی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: خانواده ها و مراکز علمی و فرهنگی، بایستی کار جهادی انجام دهند و وارد میدان شوند.

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha