سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
روز دانشجو

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در سخنانی در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار ابعاد و زوایای شکل گیری تظاهرات ضداستکباری دانشجویان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: عملکرد آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه ملت ایران، موضوعی بود که از دید دانشجویان پنهان نمانده بود و دانشجویان به‌دنبال فرصتی بودند تا پاسخ قاطعی به‌دخالت‌های آمریکا در ایران بدهند. تا اینکه در ۲۴ آبان ماه همان سال اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به‌ایران خواهد آمد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: بر اساس دست‌نوشته‌های دکتر مصطفی چمران یکی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران: «نیکسون به‌ایران می‌آمد تا نتایج پیروزی سیاسی امیدبخشی که در ایران نصیب قوای طرف‌دار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد) را بیند.»

این استاد حوزوی ادامه داد: در واکنش به‌این امر، چندی بعد در ۱۶ آذر، دانشجویان یک تظاهرات ضداستکباری ترتیب دادند. به‌گفته مهدی بازرگان: «نهضت مقاومت ملی قصد داشت فریاد اعتراض مردم ایران را به‌گوش جهانیان برساند و کوشش‌های رژیم و حامیان انگلیسی ـ آمریکایی آن را که می‌خواستند با مشروع جلوه دادن دولت زاهدی امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام و بدون سر و صدا به‌دست آورند، خنثی کند.»

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: صادق طباطبائی نیز در خاطرات خود اشاره می‌کند: «دانشگاه تهران با شروع سال تحصیلی در مهرماه ۱۳۳۲ کانون پر طپش سیاسی گردید. ‎ ‎تظاهرات دانشجویی روز به‌روز گسترده تر می‌شد... تظاهرات اعتراض‌آمیز دانشجویان به‌اوج خود ‎ ‎رسید. در همان زمان اعلام شد که نیکسون رئیس جمهور آمریکا عازم ایران است.‎ ‎خشم دانشجویان و اعتراض آنان به‌این سفر و درگیری با نیروهای انتظامی، منجر به‌‎ ‎شهادت مصطفی بزرگ‌نیا، شریعت رضوی و احمد قندچی در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ ‎ ‎شد.»

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: رفتارشناسی سیاسی دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نشان می‌دهد شعارها و تظاهرات آن‌ها دارای رنگ و بوی ضداستکباری و مخالف با قدرت‌های غربی علی‌الخصوص آمریکا بود. تظاهرات، شعارها و خروج از کلاس‌ها، همه با نیت اعتراض به‌سیاست‌های آمریکا و متحدش در ایران شکل می‌گرفت.

امام جمعه شهر توپ آغاج تاکید کرد: مبارزات دانشجویان با واقعه ۱۶ آذر به‌سمت استکبارستیزی رفت و نگاه دانشجویان به‌رژیم پهلوی پس از ۱۶ آذر به‌گونه‌ای بود که از یک سو آن را دست‌نشانده استکبار به‌ویژه آمریکا می‌دانستند و از سوی دیگر سرکوب‌ها و استبداد حکومت را نشانه همراهی و حمایت آمریکا تلقی می‌کردند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بنابراین، آمریکا به‌عنوان دشمن اصلی جامعه ایرانی در اندیشه دانشجویان و اقشار دانشگاهی تبلور یافت و این موضوع در بیانیه‌ها و مواضع دانشجویان نمود پیدا کرد و ۱۶ آذر، بستری برای رشد سایر جنبش‌های ضداستعماری دانشجویان در سال‌های بعدی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha