جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
سیده شبنم فاطمی

حوزه/ مسئول انجمن مردم نهاد "شهر" تصریح کرد: در راستای زمینه سازی برای تحول مطلوب لازم است که مطالعه و پژوهش جایگاه واقعی خود را در امور مربوط به مدیریت شهری پیدا کند.

سیده شبنم فاطمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که مطالعه، دقت و تأمل کافی و لازم همچنین بهره گیری از نظرات و دیدگاه های افراد مطلع و متخصص از جمله مهم ترین الزامات در مسیر انجام پژوهش است، اظهار داشت: آن چه حائز اهمیت است این که ما باید برای موفقیت در عرصه پژوهش به دنبال مطالعه و تحقیق جامع باشیم و این را هم بدانیم بدون مطالعه و پژوهش، تصمیم گیری در امور مدیریتی، ثمره ای جز آشفتگی بیشتر ندارد.

وی افزود: از این رو پژوهش و تحقیقات نقش مهمی در بسترسازی به منظور نیل به اهداف تحولی دارد، ضمن آن که اگر عقلانیت و برنامه ریزی وجود نداشته باشد، باز هم دچار مشکل می شویم و لذا می بایست در فرآیند تصمیم گیری ها در ساختارهای اداری و دولتی عقلانیت و هدفمندی حکمفرما باشد.

مسئول کارگروه مدیریت شهری بسیج مهندسین قم همچنین گفت: پژوهش و مطالعه گاهی اوقات مربوط به پیش از شروع به هر کاری است و گاه ما بعد از انجام کار دست به پژوهش می زنیم تا ببینیم چقدر به اهداف دست یافته یا برعکس از آن ها دور شده ایم و این که علت ها و زمینه های موفقیت و یا عدم موفقیت در این خصوص چه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این دو عرصه را مورد توجه قرار ندهیم همچنان بر مشکلات ما افزوده می شود، بنابر این آن چه مهم است این که بدانیم مطالعه و پژوهش باید چاشنی اقدامات مدیریتی شود که اگر این مهم صورت نگیرد ما نخواهیم توانست به اهداف مدنظر خویش در راستای ایجاد تحول نائل شویم.

فاطمی همچنین گفت: از سوی دیگر باید کاری کنیم که نتیجه پژوهش های ما مفید و کارآمد باشد، نه این که فرضاً فلان دانشگاه و مرکز علمی پژوهش هایی انجام دهد اما در مسیر اصلاح روند غلط مدیریتی کارآمد و مفید نباشد.

وی بیان داشت: در واقع اولاً باید اهمیت و جایگاه پژوهش در امور مدیریتی مشخص شده و بر آن تأکید صورت گیرد و ثانیاً هم این که خروجی و نتایج پژوهش ها، مفید و مؤثر باشد.

وی افزود: تغییر پیوسته مدیران، نداشتن اهداف کلان جمعی، منفعت محوربودن اقدامات و نداشتن نیروی متخصص و آگاه از جمله ضعف های امروز مدیریت شهری است که باید در خصوص چرایی و تحلیل این مسایل، پژوهش های قوی صورت گیرد تا از دل این پژوهش ها ما راهکارهایی برای رفع نواقص و نقاط ضعف داشته باشیم.

مسئول انجمن مردم نهاد "شهر" یادآور شد: همان طور که پیشتر عرض شد باید پژوهش بر اساس اهداف جامع، در ساختار مدیریتی کشور ما از جمله در حوزه مدیریت شهری، نهادینه شود، ضمن آن که هدف از توسعه شهر باید بر اساس پژوهش های کارآمد مشخص شود نه این که همچنان شاهد آشفتگی و عدم انسجام در این باره باشیم.

وی در خاتمه با تأکید بر لزوم بهره گیری از افراد متخصص و آگاه در روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در نظام مدیریت شهری گفت: به عقیده بنده، وقتی پژوهش ها قوی و کارآمد و مؤثر باشد این مساله علاوه بر زمینه سازی در مسیر موفقیت مدیران، باعث تقویت مشارکت مردم هم می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha