شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به نقش ولایت در سعادتمندی دنیوی و اخروی، گفت: اعمال و کردار ما در قیامت با معیار ولایت و اهل‌بیت(ع) اندازه‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، اظهار کرد: مولای متقیان می‌فرماید: «لَا غِنَی کَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ کَالْجَهْلِ وَلَا میِرَاثَ کَالْأدَبِ وَ لَا ظَهیِرَ کَالْمُشَاوَرَةِ» و تأکید می‌کند هیچ ثروتی چون عقل نیست و هیچ فقری چون جهل نیست همان‌گونه که هیچ میراثی چون ادب نیست و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.

وی افزود: همچنین قرآن در سوره ملک می‌فرماید جهنمیان به دو دلیل جهنمی شدند؛ «وَقَالُوا لَوْ کنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ اگر شنیده و پذیرفته بودیم یا تعقل کرده بودیم در میان دوزخیان نبودیم».

حجت‌الاسلام حسین زاده با اشاره به اهمیت بهره‌گیری مناسب از قدرت عقل برای سعادت دنیوی و اخروی، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که امام علی(ع) هم می‌فرمایند انبیا و اولیای الهی آمده‌اند تا عقل انسان را زنده کنند، زیرا با بهره‌گیری صحیح از عقل می‌توان در دنیا و آخرت به سعادت رسید.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس عقل و به کار انداختن آن ثروت است، افزود: اما چند موضوع ازجمله هوای نفس، ریاست‌طلبی، شهوت طلبی، غضب، آمال و آرزوهای طولانی و کبر سبب از کار انداختن یا از کار افتادن عقل می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین زاده در ادامه با بیان اینکه تحصیل به‌ویژه تحصیل علوم دینی از مصادیق استفاده صحیح از عقل است، خطاب به طلاب، اظهار کرد: حال که عقل خود را به کار انداخته‌ایم، باید در این موقعیت زمانی خوب و عمقی درس بخوانیم تا بتوانیم دین را به معنی واقعه کلمه درک کرده و بفهمیم و سپس آن را به دیگران بفهمانیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان طلبه و روحانی باید همیشه مردم را نسبت به عرفان‌ها و فتنه‌های جدید بیدار کنیم؛ وگرنه اسلام اصیل به دردسر و زحمت می‌افتد.

حجت‌الاسلام حسین زاده با اشاره به نقش ولایت در دین، اضافه کرد: قوام دین به ولایت بستگی دارد، به‌گونه‌ای که اگر ولایت نداشته باشیم، درواقع چیزی از دین نداریم، ازاین‌رو باید همواره تابع و مطیع ولی معصوم بوده و در غیبت امام معصوم پیرو ولی فقیه باشیم تا دین را به معنای واقعی فهمیده و اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر دین‌دار باشیم اما ولایت را نپذیرفته و درک نکنیم از درگاه الهی رانده می‌شویم، همانند شیطان که معاد و خدا را قبول داشت، اما خلیفة الله را قبول نداشت؛ درنتیجه از درگاه الهی رانده شد.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه، اظهار کرد: در واقع میزان اعمال ما در قیامت با معیار ولایت و اهل‌بیت(ع) اندازه‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha