سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
عبدالعلی پناهی

حوزه/ مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت:امسال حدود ۳۱۰ نفر متقاضی حضور در دوره تابستانی شهید مطهری بودند اما به دلیل محدودیت ها تنها ۱۳۰ نفر گزینش و برای حضور در دوره دعوت شدند.

حجت الاسلام عبدالعلی پناهی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، عنوان کرد:حضرت امام خمینی(ره) نسبت به آثار شهید مطهری و شخصیت ایشان تاکید فراوانی داشتند.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری افزود: همچنین رهبر انقلاب توصیه های فراوان نسبت به مطالعه آثار این عالم و اندیشمند دارند و توصیه کرده اند طلاب و دانشجویان و اهل منبر و روحانیون یک دور آثار شهید را مطالعه کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس این تاکیدات،از سال 83 این طرح در حوزه علمیه قم آغاز و در سال 88 به کل کشور ابلاغ شد و از همان سالهای ابتدایی تا کنون هر سال به تعداد افراد متقاضی افزوده شد.

حجت الاسلام پناهی بیان کرد: از سال 89 برای اینکه طلاب از اوقات فراغت به خوبی استفاده کنند، دوره تابستانی این طرح،برنامه ریزی شد و از سال 89 تاکنون در حال اجراست.

وی گفت:امسال هم مانند سالهای قبل یک ماه دوره تابستانی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در مشهد برگزار و 28 تیرماه مراسم اختتامیه این دوره برگزار شد.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری توضیح داد:برنامه دوره به این شکل است که هر فردی 13 تا 15 جلد کتاب را مطالعه و آثار را مورد بررسی و مباحثه و خلاصه نویسی قرار می دهد و در نهایت از آثار امتحان گرفته می شود.

وی در مورد روند تداوم طرح افزود: سیر مطالعات آثار را پس از 9 سال با حضور 9 نفر از اساتید نخبه و با همکاری بنیاد شهید مطهری طی دو ماه بازنگری کردیم و در سال جاری در مدارس علمیه اجرا می گردد .

حجت الاسلام پناهی اظهار کرد:این سیر که در تابستان اجرا شد،همان سیر جدید است که حدود 40 جلد کتاب پیش بینی شده است و طلبه ها به مدت 3 سال تحصیلی آثار را مطالعه می کنند.

وی عنوان کرد:بدین صورت که اگر روزی نیم ساعت تا چهل دقیقه برای مطالعه آثار شهید مطهری وقت بگذارند این سیر مطالعاتی را سه ساله به اتمام می رسانند.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری بیان کرد:دوره تابستانی نیز به این شکل است که طلاب در یک دوره یک ماهه شرکت می کنند و سهم مطالعه یک سال تحصیلی را در یک ماه سپری می نمایند سپس خلاصه نویسی کرده و آثار را امتحان می دهند.

وی تصریح کرد: امسال دوره تابستان را از 31 خرداد شروع کردیم و تا 28 تیرماه به اتمام رساندیم و در اختتامیه به ممتازان طرح جوایزی اهدا شد.

حجت الاسلام پناهی یادآور شد:در طول دوره از محضر اساتید اخلاق همچون آیات مرتضوی شاهرودی، سیدان، محمدی یزدی و حجج اسلام و المسلمین قائمی، نظافت، منتظری مقدم و حائری زاده و برخی دیگر از اساتید اخلاق بهره برده ایم .
وی بیان کرد:همچنین امسال حدود 310 نفر متقاضی حضور در دوره تابستانی شهید مطهری بودند اما به دلیل محدودیت ها تنها 130 نفر گزینش و برای حضور در دوره دعوت شدند.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری عنوان کرد:معیارهایی برای گزینش افراد وجود دارد که معدل آخرین نیمسال یا آخرین سال تحصیلی یکی از معیارهاست که افراد از میان معدل های بالای 19 گزینش شده اند.

*تاکنون 100 نفر موفق به اتمام سیره مطالعاتی آثار شهید مطهری شده اند

وی گفت:آنهایی که تاکنون تمام دوره را به اتمام رسانده اند بیش از 100 نفر هستند اما افرادی که در یک مرحله از دوره حضور داشتند بیش از این است و اگر کسی یک مرحله از دوره را گذرانده باشد یعنی 13 جلد از کتاب شهید را مطالعه کرده و به کلاس رفته و مباحثه انجام و امتحان داده است..

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در خصوص تفاوت این افراد با طلاب دیگر بیان کرد: طبق بررسی ها طلابی که با انگیزه وارد آثار می شوند نسبت به تحصیل دروس رسمی حوزه انگیزه بیشتری می یابند.

وی افزود:همچنین بسیار این محسوس شده و با بررسی ها به این نتیجه رسیدیم افرادی که وارد این طرح می شوند در مقابل شبهات اعتقادی و سیاسی و دیگر شبهات واکسینه می شوند و می توانند پاسخگو باشند و پاسخ های قانع کننده به افراد و جامعه می دهند.

حجت الاسلام پناهی عنوان کرد:افرادی که در دوره تابستان هستند روزی 9 ساعت کار علمی شامل یک ساعت و نیم حضور در کلاس و یک ساعت مباحثه و بقیه را مطالعه دارند.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری تصریح کرد:امسال نهمین دوره برای طلاب سطح یک سراسر کشور برگزار شد و در این دوره تابستانی هفته ای سه بار برنامه زیارت دسته جمعی به حرم امام رضا(ع) داشتیم به ویژه در شب شهادت امام صادق(ع) و میلاد حضرت معصومه (س)و امام رضا(ع) زیارت دسته جمعی برگزار شد.

وی گفت:یک دوره متمرکز به مدت یک ماه برای 130 نفر از ثبت نامی ها و افرادی که گزینش شده بودند اجرا می شود این دوره چند سال است در شاندیز مشهد و در یک مجتمع آموزشی و پرورشی مربوط به اوقاف برگزار می شود که دارای فضای سبز و زمین ورزش است.

حجت الاسلام پناهی بیان کرد:سالهای قبل پیگیر بودیم که این طرح در برخی از استان هایی که زمینه فراهم است،هماهنگ و اجرایی شود در این باره پیشنهاداتی دادیم برخی از حمایت ها مانند اعزام استاد و هزینه های جانبی را نیز تقبل کردیم اما برای برخی از استان ها مقدور نبود .

وی عنوان کرد: در این دوره کتاب های شهید مطهری را با 60 درصد تخفیف ارائه می دهیم.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری یادآور شد:برای سال تحصیلی آینده طرح مطالعاتی را با این سیر بازنگری شده ابلاغ می کنیم تا مدیریت های استانی به مدارس علمیه ابلاغ کنند و طلاب بتوانند از این زمینه ای که فراهم شده با توجه به تاکیداتی که بزرگانی چون امام و رهبری دارند بتوانند وارد برنامه مطالعاتی آثار مطهری شوند و یک دور از آثار شهید مطهری را مطالعه کنند .

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha