شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی- معاون آموزش و پژوهش حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: فاطمه‌ی زهرا (س) یک حقیقت با عظمت عالم انسانیت و عالم اسلام هستند که وجودشان مثل شب قدر ناشناخته است، یکی از کتاب‌های خوب که تکرار مطالعه‌اش در این ایام توصیه اکید است، کتاب «فاطمه زهرا» از علامه امینی است .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، صبح امروز در حاشیه درس خارج اصول، با تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: فاطمیه فرصت بسیار مناسبی برای معرفت و ابراز مودت به اهل بیت بوده که از واجبات است.

وی تصریح کرد: معتقدم که از فقه‌های معاصر در باب «فقه الولایه» مباحثه یا مطالعه شود، چرا که امر ولایت و امامت نیز احکام فقهی و تکلیفی دارد، مودت و اطاعت واجب است.

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به سخنان تفرقه‌افکنانه اخیر امام‌جمعه اهل‌سنت (گرگیج) و رد ادعای این فرد توسط عالمان و نخبگان گفت: مطرح کردن این بحث‌های اختلاف‌انگیز به چه منظوری است؟ متأسفانه در ایام فاطمیه شاهد بیان یکسری سخنان نادرست هستیم، برخی فکر می‌کنند وحدت یعنی این‌که ما دست از آن اعتقادات و حقانیت اهل‌بیت برداریم.

وی تاکید کرد: این نوع وحدت را هیچ‌کس نه حضرت امام (ره) و نه مقام معظم رهبری نفرموده‌اند، رهبری می‌فرمایند اهل سنت مذهب خود و ما نیز مذهب خودمان را داریم، نباید اختلافاتمان موجب بهره برداری دشمن قرار گیرد.

حجت الاسلام جلالی افزود: فاطمه‌ی زهرا (س) یک حقیقت با عظمت عالم انسانیت و عالم اسلام هستند که وجودشان مثل شب قدر ناشناخته است، یکی از کتاب‌های خوب که تکرار مطالعه‌اش در این ایام توصیه اکید است، کتاب «فاطمه زهرا» از علامه امینی هست که جناب حبیب چایچیان آن را تنظیم کردند، زمانی‌که علامه امینی ایران بودند و جلساتی می‌رفتند فضائل فاطمه زهرا (س) را در این کتاب آوردند که خیلی کتاب غنی و خوبی است.

وی در سفارش مطالعه کتاب در باب فضائل حضرت زهرا (س) گفت: کتاب دیگری که حجت الاسلام معمار منتظرین تألیف نموده و در آن آیاتی که در مورد فاطمه زهرا (س) هست را جمع‌آوری کردند کتاب ارزشمندی است.

استاد حوزه تاکید کرد: در این کتاب همه آیاتی که مربوط به فاطمه زهرا سلام الله علیها است و روایات را جمع‌آوری کرده است.

وی ادامه داد: در کتاب «فاطمة الزهرا» علامه امینی خاطرم هست که روایتی را از امام باقر (ع) نقل می‌کنند که فردای قیامت به اهل محشر خطاب می‌رسد که ای اهل محشر فاطمه زهرا از صراط عبور می‌کنند و تا عرش الهی نزدیک جایگاه بلندی می‌ایستند و بعد خطاب می‌شود که شما درخواست کنید، در آن زمان که هیچ‌کس قدرت حرف زدن ندارد، به فاطمه زهرا خطاب می‌شود که درخواست کن، آن‌جا درخواست فاطمه زهرا (س) شفاعت امت شیعیانشان است.

حجت الاسلام جلالی عنوان کرد: بعد حضرت می‌فرمایند در آن روز همه آرزو می‌کنند که ای کاش ما در دنیا فاطمی بودیم، فاطمی بودن چیست؟ فاطمی بودن به محبت، معرفت و شناخت حقیقی وابسته است.

وی ابراز کرد: ان‌شاءالله ما هر سال در موسم‌هایی که مربوط به اهل‌بیت عصمت و طهارت به خصوص فاطمه زهرا (س) است، نسبت به شناخت و معرفت نسبت به ایشان بیشتر کار کنیم.

استاد حوزه به نقلی از آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تفسیر سوره بقره گفت: روایات صحیحی از حضرت رضا (ع) هست که حضرت می‌فرمایند «آدم وقتی‌که دید ملائکه به او سجده کردند حالتی به او دست داد، بعد خطاب شد که آدم بالا را نگاه کن و به ساق عرش نگاه کرد و دید پنج نور مقدس است؛ آن پنج نور نور محمد، علی، حسن، حسین و فاطمه زهرا علیهم السلام است.

استاد حوزه ادامه داد: از آن‌جا این اسماً را شناخت و توبه‌ی آدم به واسطه قسم به این اسماً پذیرفته شد.

وی اذعان کرد: این روایت تأکیدی مؤکد بر ارزشمندی این پنج نور مقدس در عالم هستی دارد، در حقیقت آل عبا سرمایه ما در دنیا و آخرت هست، ان‌شاءالله در دنیا و آخرت فاطمی باشیم به خصوص همسران و دخترانمان را ارادتمند به فاطمه زهرا (س)، حجاب و حیای فاطمی بار بیاوریم و یک سرمایه بزرگ آرزو کنیم که دختران و همسران و خودمان، با حضرت فاطمه زهرا (س) محشور بشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha