یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویر/ مراسم سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)

حوزه/ قرآن کریم بعد از یازده قسم تاکید کرده که سعادت واقعی تنها در گرو تهذیب نفس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امروز در مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم، نماینده بیوت مراجع، فضلا، طلاب و قشرهای مختلف مردم در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در قم برگزار شد، یاد و خاطره آن عالم وارسته گرامی داشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین قادری، سخنران این مراسم به ویژگی‌های شخصیتی و زندگی علمی این عالم ربانی اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی از افرادی بودند که برای احیای فاطمیه تلاش زیادی کرد.

وی در ادامه به تبیین وقایع بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) پرداخت و خاطرنشان ساخت: وقتی در حیات سیاسی حضرت زهرا (س) در مدت ۷۵ یا ۹۵ روز روز دقت می‌کنیم با موجی از سوالات مختلف روبرو می‌شویم که یکی از این سوالات این است که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) چه اتفاقاتی افتاد که عده‌ای به خود اجازه دادند که نه تنها حضرت زهرا را به شهادت رسانند بلکه خانه وحی را نیز به آتش بکشانند.

سخنران این مراسم تاکید کرد: باید پرسید که چه اتفاقاتی افتاد که در پایتخت جهان اسلام مدینه منوره برخی آنقدر جسور شدند که یگانه دختر نبی مکرم اسلام را سیلی می‌زنند ولی حتی یک نفر نیز متعرض نمی‌شود و از حیثیت اسلام و ناموس اسلام دفاعی نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قادری با اشاره به شکل گیری سقیفه بنی ساعده و کلید زدن یک فتنه بزرگ در جهان اسلام گفت: کسانی که در سقیفه جمع شدند عده‌ای از انصار و یاران رسول خدا بودند که بزرگترین انحراف تاریخ را رقم زدند و مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی که دائم به احیای فاطمیه اصرار داشتند برای این بود که ما به این سرنوشت شوم دچار نشویم که به خاطر هوای نفس امام و ولی خدا را کنار بزنیم.

این خطیب حوزوی افزود: آیا کسانی که در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند حضرت علی را نمی‌شناختند؟ بله می‌شناختند و در غدیرخم نیز ولایت مولا امیرالمومنین (ع) را رسماً و کاملاً پذیرفته بودند پس چگونه می‌شود که فراموش کردند و آن فتنه بزرگ را رقم زدند؟

وی گفت: اولین دلیلی که انصار آن فتنه عظیم را رقم زدند قبیله گرایی و به قول امروز حزب گرایی بود همان چیزی که امروز نیز بلای جان جمهوری اسلامی شده است و عده‌ای در کسوت روحانیت نیز دنبال این حزب گرایی هستند و حال آنکه روحانیت باید فراتر از احزاب و گروه‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قادری در پایان تاکید کرد: علت دومی که آنان را وسوسه کرد در سقیفه جمع شوند و حضرت علی (ع) را کنار زدند علاوه بر حس قبیله گرایی مسئله نادیده گرفتن تهذیب نفس و عدم تزکیه نفس است چرا که قرآن مجید در سوره مبارکه شمس بعد از یازده قسم تاکید کرده که سعادت واقعی تنها در گرو تهذیب نفس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha